
מעבר לענן: כל מה שצריך לדעת
עסקים מחפשים בהתמדה דרכים לשפר את תשתיות המחשוב שלהם, ויש לא מעט דרכים ופתרונות המאפשרים זאת. התחום הזה גם משתנה בלי הרף, כך שהזדמנויות חדשות לייעול מופיעות כל הזמן. זה לא מעט שנים שהזדמנויות כאלה בולטות בעיקר בנושא שירותי הענן. כמעט ואין עסק שלא משתמש בשירותי ענן בהיקף כזה או אחר, אך בדרך כלל הם משתמשים בו באופן נקודתי, על פי צורך זמני ולא באופן מסודר ומתוכנן. אז במה כרוך המעבר המסודר והמתוכנן לשירותים אלו? כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא נמצא כאן.
מדוע כדאי לקיים מעבר לענן?
המחשוב הוא כמובן הכרח בעסקים, אך הוא גם נטל הולך וגדל. ככל שההסתמכות על המחשוב מתרחבת והיקפי המידע גדלים, כך התשתיות הדרושות למטרה זו מתרחבות ונעשות מורכבות יותר. אחד הפתרונות הבולטים המסייעים להתמודד עם אתגרים כאלו הוא מחשוב הענן, שם מעבירים חלק מהמידע או הפעילויות של העסק לספק חיצוני שניגשים אליו דרך האינטרנט. מעבר לענן פותח אפשרויות חדשות רבות ועסקים עומדים היום בפני מגוון רחב ביותר של שירותי מחשוב ענן. אחסון בענן הוא דוגמה אחת בולטת במיוחד, אך יש פתרונות מסוג זה גם לצרכים מיוחדים וספציפיים של העסק ואפילו למטרות יוצאות דופן. מחשוב ענן מגיע בסוגים שונים, אשר לרוב מוגדרים לפי חלוקה זו: תוכנה כשירות (SaaS או Software as a Service), פלטפורמה כשירות (PaaS או Platform as a Service) ותשתית כשירות (IaaS או Infrastructure as a Service). כך אפשר להשיג תחליף בענן לתוכנות, לבסיסי נתונים, לשרתים, לנפח אחסון, למשאבי עיבוד ועוד.
למחשוב ענן יש יתרונות רבים נוספים:
- גמישות – באמצעות שירותי ענן לעסקים אפשר לספק גמישות, שבעבר מחלקות מחשוב יכלו רק לחלום עליה. אפשר להשתמש בשירותים כאלו כמה שצריך ולשלם רק לפי היקף השימוש. במקרים רבים קל להצטרף לשירות כזה ולהתחיל את השימוש. בכל מקרה, שירותי ענן לא דורשים רכישת ציוד מיוחד, וכל נטל התשתיות והפעלת השירות יועבר לספק החיצוני
- חיסכון כספי (ולא רק) – מבחינה כספית, שירותי ענן הם נושא מיוחד ומעניין וגם שונה למדי מאופן התשלום הרגיל על תשתיות מחשוב. כאן מדובר על שכירת שירות, בשונה מרכישת מערכות, וההשפעה הכספית הראשונית היא בחיסכון בהוצאות על תשתיות מחשוב פנימיות בעסק. כמו כן, התשלום על שירותים אלו הוא באופן חודשי שוטף, בשונה מרכישה יקרה של תשתית לשימוש פנימי, שרק לאחריה מתחיל להתקבל (אם בכלל) החזר ההשקעה ממנה. מחשוב ענן יכול להקל את התכנון הכספי של העסק לטווח הארוך
- הקלה על אגף המחשוב – מחשוב ענן מוריד עומס של תפעול שוטף מאגף המחשוב בחברה. הוא גם מאפשר פעמים רבות שירות עצמי של משתמשי קצה בעסק באופן החוסך זמן של אנשי המחשוב הפנימי
- מיקוד במה שחשוב ביותר – עסקים מכירים מהעבר את האפשרות להוציא שירותים שונים לספק חיצוני. זה יכול להיות בשירותים שונים כמו הנהלת חשבונות או ביכולות מחשוב שונות באמצעות מיקור חוץ. שירותי ענן מספקים אפשרות דומה ובכך מאפשרים להתמקד יותר במה שחשוב, קריטי ואסטרטגי יותר עבור העסק
- לעבוד עם הטוב ביותר – שירות ענן אמין הוא שירות המתעדכן בהתמדה ומאחורי הקלעים, מבלי שתצטרכו לדאוג לכך בעצמכם. שירות כזה יספק לכם תכונות מתקדמות ועדכניות ביותר ואפילו פיצ'רים מתקדמים במיוחד שהעסק לא יכול להרשות לעצמו עד כה לממש במחשוב פנימי יקר, ובאמצעות שכירת שירות כזה בענן היכולת היא כעת בהישג ידו או משתלמת יותר
תהליך המעבר לענן
המעבר לשירותי ענן עוסק בגדול בהעברת מידע או יישומים לסביבות ענן. בכל מקרה והיקף של מעבר, נהוג לכלול בתהליך כמה השלבים:
- בדיקת ההשלכות – כל מערכת חדשה שעוברים אליה עשויה להוביל להשלכות רבות, הן ברמה הטכנית והן ברמת התהליכים העסקיים שהמחשוב תומך בהם, וזה לא משנה אם מדובר במעבר למערכת "רגילה" חדשה בתוך העסק או לשירות ענן. מידע ויישומים קשורים לרוב למידע ויישומים אחרים, כך שאם משנים דבר מה מהותי לגבי אחד, הדבר עשוי להשליך על אחרים. לכן יש לבדוק היטב את ההשלכות השונות שעשויות להיות למעבר ולהבין את השינויים שיידרשו כדי להסתגל למצב החדש
- שילוב הפנימי והחיצוני – היבט מרכזי של ההשלכות הוא השילוב שחייב להיות בין שירות הענן למערכות המחשוב הפנימיות בעסק. שימו לב בהקשר זה שיש גם אפשרות להרחיב משאבים פנימיים באופן זמני (למשל בזמני צריכת שיא של משאבים) באמצעות משאבי ענן (מה שמכונה לפעמים בשם "cloud bursting")
- הבטחת מעבר חלק – המטרה היא שהמעבר לשירותי הענן יהיה תקין וזריז ככל האפשר. כך תבטיחו שהוא יגזול כמה שפחות משאבים ושתהיה פגיעה אפסית בפעילות העסקית השוטפת. הבטחת מעבר חלק כזה תלויה בפרטי העסק הספציפי, ממה הוא עובר ולאן. אך יש לגביה היבטים שכדאי להכניס לתמונה תמיד, כגון נושא הגיבוי, וחשוב לזכור שיש גם שירותי גיבוי בענן לעסקים אשר יוכלו לסייע בכך
- תכנון – תהליכי מיגרציה באשר הם מציגים מורכבות לא קטנה, ותהליך של מעבר העסק לשירותי ענן חייב להיות מתוכנן היטב וביסודיות. אם חסר ניסיון בעסק בנושא זה, כדאי וחשוב להתייעץ עם מומחים בנושא
- מעבר ובדיקות – מעבר לשירותי ענן יוכל להתבצע בשלבים, בזמנים שבהם שיבושים בפעילות ישפיעו כמה שפחות. בסוף תהליך המעבר יבוצעו בדיקות שונות, אשר יוודאו שהכול עובד היטב
עוד היבטים חשובים על מעבר לענן
לפרויקט מעבר לענן יש היבטים רבים נוספים:
- התאמה אישית ואוטומציה – כאשר המחשוב פנימי והעסק מנהל אותו בעצמו, יש שליטה מוגברת ויכולת משופרת לבצע בו התאמות מיוחדות וליצור אוטומציות. היום אפשר להשיג זאת גם בתחום של שירותי ענן. הפופולריות הרבה של שירותי הענן עבור עסקים הובילה לכך שגם הפתרונות לאתגרים הנפוצים בהקשר זה רבים ובשלים למדי
- לחפש הזדמנויות – כאשר עוברים למוצר חדש ובמקרה זה שירות ענן, כדאי לבדוק את התכונות השונות שהוא מציע. מעבר לתכונות שעבורן אתם שוקלים לעבור ייתכן שיש פיצ'רים נוספים שיהיו מועילים ושימושיים
- להיות מוכנים להפתעות – לא הכול הולך חלק בתהליכים מורכבים כמו מעבר רחב לשירות חדש. לכן מומלץ להיות ערוכים גם להפתעות גוזלות זמן (ומשאבים אחרים) ואפילו כאלו אשר עלולות להפריע לפעילות העסקית השוטפת. היבט זה תלוי כמובן באופי ובהיקף המעבר. יש שירותי ענן שהמעבר אליהם זריז ופשוט למדי. כמו כן, לא כל שירות ענן נמצא בשימוש עבור תהליכים עסקיים קריטיים, כך שלפעמים אפשר לבצע שינויים כאלו בנחת ובלי בעיות מהותיות
- תיעוד – חשוב לתעד הכול, בעיקר הליכי עבודה בסביבה הישנה והחדשה. האופן שבו עבדתם עד כה בסביבה הישנה עשוי להיות חשוב גם בעתיד, ובאמצעות תיעוד תוכלו לשמור מראש את המידע ולא לבזבז זמן על חיפוש שלו או של העובד היחיד שידע לתפעל את המערכת וכבר לא חלק מהצוות שלכם. התיעוד חשוב גם לסביבת העבודה החדשה, כדי שהעובדים יוכלו ללמוד בקלות ובצורה יסודית איך לתפעל אותה
האם יש סיכון אבטחה?
אחד השיקולים לגבי שימוש בשירותי ענן הוא שיקול האבטחה. אפשר להשיג היום גם עזרי אבטחת מידע בענן וגם שירותי ענן מאובטחים מאוד, כך שהיבט האבטחה לא צריך להפריע למעבר לענן, בייחוד אם אתם בוחרים בספק אמין ואיכותי. עם זאת, חשוב לציין וכדאי להכיר כמה סיכונים:
- פריצה לחשבונות משתמש – פריצת גורמים עוינים לחשבונות של העסק בשירותי ענן
- נגישות דרך האינטרנט – עצם העובדה שהספק נגיש באינטרנט היא פתח לסיכוני האקינג. יש סיכון שפריצה למשאב אחד של הספק (כמו שרת) תפגע בכמה לקוחות המשתמשים בו
- תקיפת התקשורת – התקשורת מול ספק הענן היא גם מטרה אפשרית להאקינג, ומשתמשים בהצפנה ובאמצעי אבטחה נוספים להגנה עליה וגם עבור המידע הנייח אצל הספק
- ניתוח מקרי תקיפה – במקרה של תקרית אבטחה אצל הספק, עשויים שלא לדעת על כך בכלל. במקרה שיודעים על תקרית אבטחה, היכולת לחקור אותה מוגבלת ומסובכת יותר
ממה עוד כדאי להיזהר במעבר לענן?
כאשר שוקלים את אפשרות המעבר לענן וגם לקראת מימוש מעבר כזה, חשוב להיות מודעים גם לעוד כמה סיבוכים אפשריים:
- בחירת ספקים ושירותי ענן – הבחירה לא תמיד פשוטה כיוון שלא תמיד קל להשוות שירותים כאלו. כל ספק עשוי להציג ולתמחר אותם באופן שונה. עצם המעבר ממחשוב פנימי לחיצוני עשוי להרחיב את מספר הספקים שאיתם עובדים ובכך להגדיל את האתגר של ניהול ספקים
- תלות בחיבור ובספק – תלות מוגברת בחיבור האינטרנט ובספקי הענן החיצוניים. בהתאם להיקף התקשורת מול שירותי הענן ולאופי התקשורת הנדרשת ייתכן שיהיה צורך לשדרג את חיבור האינטרנט
- מקום השירות – במקרים מסוימים יש היבטי רגולציה ומידע רגיש, שבגללם נמנעים מהוצאת מערכות מסוימות אל מחוץ לעסק. גם אם אין מגבלה כזו, מקומו הגאוגרפי של שירות הענן עשוי להיות בעל השלכות שונות לגבי הרגולציה
- תוספת מורכבות – לפעמים מחשוב פנימי הוא דווקא הפשוט יותר ביחס לשירות ענן, אם כי לא בהכרח. גם שירות ענן עשוי להוסיף מורכבות
סיכום
מעבר לענן הוא צעד מתבקש בעסקים רבים, שיכול לחסוך במשאבים ולייעל את העבודה השוטפת. חשוב לבחור בספק איכותי של שירותי ענן, כולל אבטחה וגיבוי, כדי להבטיח מעבר חלק ושמירה על כל הנכסים הדיגיטליים שלכם.