שרתי אחסון בענן

שירותי אחסון ענן לשנת 2024

שירותי ענן הם בין סוגי המחשוב החדשניים ביותר, אך היום הם כבר לא דבר חדש. למעשה, השימוש בהם רחב מאוד ולכן, גם היצע השירותים שמתחרים בתחום זה גדול למדי. כתוצאה מכך, בשלב זה בחירת שירותי ענן היא משימה מורכבת למדי. מה שיכול להקל מאוד ולפשט את הבחירה הוא ההתמקדות בבדיקת שירותי ענן מומלצים. במאמר זה נציג לכם 4 דוגמאות בולטות לכך ונבין מה ההבדל בין שירותי ענן פרטי לבין שירותי ענן לעסקים.

 

 

הכירו את 4 שירותי אחסון ענן המומלצים ביותר

 

שירותי הענן של GNS

חברת GNS מציעה שורה של שירותי ענן מקצועיים לעסקים המכסה את רוב הדרוש בהקשר זה. זאת כולל אחסון בענן שהוא מותאם Amazon Simple Storage Service, שרתים וירטואליים VPS, שירותי גיבוי שירותי DRP (Disaster Recovery Plan), שירותי המשכיות עסקית (BCP – Business Continuity Plan), פיירוול בענן, Load Balancers, One-Click Apps ועוד. חשוב לציין, ש-GNS היא ספקית שירותי הענן הגלובאלי הגדולה בארץ.

 

Dropbox

שירות אחסון וסנכרון קבצים ותיק מאוד (משנת 2008) ומוכר לרבים, שהוא קל לשימוש ורב אפשרויות. השירות מותאם לכל מערכות ההפעלה הנפוצות והחבילות שלו מתחילות מ-2GB שמוצע בחינם.

 

MEGA

שירות אחסון וסנכרון קבצים, שבולט בדגש חזק ביותר על הצפנה. זו היא הצפנה מקצה לקצה, המתחילה כבר במכשיר של משתמש השירות. נפח האחסון החינמי גדול מאוד והוא עומד על 20GB.

 

OneDrive

שירות גיבוי וסנכרון קבצים שמאחוריו עומדת חברת מיקרוסופט, דבר שרבים יחשיבו ליתרון. בכל מקרה, היבט זה מתבטא גם באינטגרציה של השירות במערכת ההפעלה חלונות. OneDrive כולל חבילות בתשלום שהן משתלמות למדי ביחס לתכונותיהן.

 

מה ההבדל בין שירותי ענן פרטי לבין שירותי ענן לעסקים?

ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן לעסקים וענן לציבור הרחב – כל אלה יכולים להיות מבלבלים מעט. כדי להבהיר זאת מעט אפשר לחלק אותם לשני היבטים: יש ההבדל שבין ענן פנימי לענן חיצוני ויש ההבדל שבין שירותי ענן לאנשים פרטיים ובין שירותים המיועדים לעסקים. נתחיל אולי מההבדל שבין עסקים לאנשים פרטיים מבחינה זו: לעסקים בולט אתגר המורכבות של תשתיות המחשוב ושל הטיפול בהן. שירותי ענן עשויים לפשט זאת בשבילם מאוד. יש למשל סוגי שרתים רבים לעסקים, כגון שרת קבצים, שרת דואר אלקטרוני או שרתי פרוקסי. העיסוק השוטף בשרתים עשוי להיות נטל מורכב ויקר למדי. אלא אם מוצאים דרכים לפשט זאת, כגון כאמור שירותי ענן. לכן, כמו שאנשים פרטיים משתמשים בשירותי ענן כדי להקל על עצמם, בעסקים הדבר משמעותי אפילו יותר. שירותי ענן לעסקים נדרשים גם לעמוד לעיתים בסטנדרטים גבוהים יותר, מאשר שירותי ענן לציבור הרחב. זאת למשל בהיבט של זמינות השירות, אשר עשויה להיות מוגדרת מול הלקוחות רשמית, במסגרת הסכם רמת שרות (SLA).

נעבור להבדל השני – זה שבין ענן פרטי לבין ענן עסקי חיצוני. שירותי הענן שנמצאים בשימוש הרב ביותר, הם שירותי הענן הציבורי או Public Cloud. כאשר משתמשים בשירות כגון דרופבוקס, משתמשים למעשה בהם. זהו סוג שירותים שנפוץ גם לעסקים וגם לאנשים פרטיים. ענן פרטי או Private Cloud הוא דבר שונה למדי. כאן מדובר בסביבת שירותים ששמורה לעסק או לאדם אחד בלבד. סביבה זו, עשויה להיות ממוקמת "בענן" – כלומר אצל ספק שירות מרוחק. אך היא גם עשויה

להיות פנימית, כמערכת שמותקנת על שרתי העסק עצמו. אנשים פרטיים נוטים להשתמש בכך פחות, אם בכלל. בהקשר זה מעניין לציין אפשרות טכנית נוספת שימושית למדי: מה שנקרא ענן היברידי או Hybrid Cloud, הוא שילוב של גישת הענן הפרטי וגישת הענן הציבורי. בפועל, מתקבל בצורה כזו שירות ענן מאוחד, שגם מאפשר להפריד מידע מסוגים שונים, משיקולי אבטחה ופרטיות. פתרון זה מספק גם את היכולת החשובה הבאה: אם מגיעים למצב של מיצוי המשאבים בענן הפרטי של העסק, יתחיל שימוש אוטומטי במשאבים של השירות החיצוני. יכולת זו מכונה לעיתים cloud bursting.

 

למה כדאי לשים לב כשבוחרים שירותי ענן?

בבחירת שירותי ענן, בעיקר לעסקים, מומלץ לשים לב לנקודות האלה:

· בחירה בספק ולא רק בשירות – ראשית חשוב לשים לב ולזכור שבחירה בשירות ענן היא בחירה גם בספק שירותים מסוג זה. לכן כדאי לתת עדיפות קודם כל לבחירת הספק המתאים. נקודה זו מושפעת מהשאלה אם אתם אנשים פרטיים או עסקים וגם מאופי השימוש בשירות. ייתכן למשל שיתאים מבחינתכם להתפשר על איכות הספק, לצריכת שירות חינם נוח, למטרה שאינה קריטית או חשובה מאוד.

· היצע השירותים – מבחר השירותים שמציע ספק שירותי הענן והתאמתם בשבילם, היא עוד נקודה בסיסית שחיוני לבדוק. רצוי לעשות זאת תוך התחשבות בתוכניות אפשריות שיהיו לכם בעתיד הקרוב. הן באשר להרחבת שימוש בשירותים קיימים (כמו צריכת נפח גיבוי גדול יותר) או שימוש בשירותים נוספים של אותו ספק שירותי ענן.

· מוניטין – לספקים וגם לשירותי ענן ספציפיים, יש את המוניטין שהם הספיקו לצבור. בעיקר כאשר מדובר בשירותי ענן בולטים ומומלצים, לא מעט אנשים ועסקים כבר התנסו בהם. ניסיון מצטבר זה, מתבטא בביקורות מסוגים שונים שאפשר לאתר ולקרוא. חלקן מאנשים ועסקים פרטיים וחלקן עשוי להיות למשל סקירות מקצועיות של שירותים כאלה בעיתונות מחשוב.

· יכולות – חשוב לשים לב ליכולות הטכניות השונות של הספק בהקשר שירותי הענן שלו. למשל היקף השרתים שבהם הוא עושה שימוש כתשתית לשירותיו ולפריסתם ברחבי העולם ובארץ.

· התחייבות – אם ולמה הספק מוכן להתחייב מול לקוחותיו במסגרת SLA רשמי ומסודר? לזמינות של כמה "תשיעיות" הוא מתחייב (למשל למשך 99.95% מהזמן)?

· רמת התמיכה – חשוב לבחור בשירותי ענן, מספק אשר מציע תמיכה טכנית זריזה, יעילה ומקצועית.

· עלויות – בשורה התחתונה, יש תמיד היבט העלויות ואפשר לבדוק אותו מזוויות רבות. אם אתם בוחרים בשירותי ענן חינם, על חשבון מה זה בא מבחינה כספית? אם משלמים סכום חודשי נכבד בעד השירות, מה מקבלים תמורתו?

 

נשוב ונדגיש, שבעיקר בשביל עסקים חשובה בחירה מחושבת של שירותי ענן. אומנם, בסוג שירותים כזה קל באופן יחסי לעבור מספק לספק. אך למרות זאת, התקשרות עם ספק כזה היא עדיין מהלך מורכב, אשר אמור להיות פעמים רבות לטווח בינוני או ארוך. כך שחשוב להיות בטוחים ככל האפשר שמתאים מבחינת העסק לבחור בספק מסוים. לרוב אפשר לנסות שירות ענן מסוים בהיקף שימוש מצומצם וכך לסייע להחלטה הסופית להתגבש. בכל מקרה, לבסוף תעבדו עם ספק מסוים עבור שירות הענן המבוקש והדבר מחייב אמון. מדוע? מאחר שזו היא מעין העברה של תהליכי עבודה ומידע עסקי, אל התשתיות של גורם חיצוני. אגב, ייתכן שהוא יהיה מסוגל לטפל בכך טוב יותר מכם, כולל מבחינת אבטחה ופרטיות. אבל ייתכן גם שלא, כך שהבחירה היא נושא רגיש.

 

לסיכום

שירותי ענן הם כפי שראיתם עולם רחב מאוד היום, עם לא מעט היצע איכותי לבחור ממנו. השילוב של שירות בולט וחברה איכותית שעומדת מאחוריו הוא שילוב מושלם ומומלץ מאוד.