פרוקסי

פרוקסי – מה זה?

תקשורת מחשבים עושה  שימוש במגוון רחב של טכנולוגיות, כולל סוגי שרתים שונים. אפילו מטלה פשוטה לכאורה, כמו הנגשת אתרים ברשת האינטרנט, עושה שימוש בכמה וכמה סוגי שרתים מרכזיים. אחד המעניינים והשימושיים שבהם הוא שרת הפרוקסי. מהו שרת זה? מהם יתרונותיו? כיצד הוא קשור לקידום אתרים, וכיצד בוחרים שרת? במאמר זה נרחיב על כך ונמחיש את חשיבותו הגדולה של סוג שרתים זה.

מה זה פרוקסי [Proxy]?

בהגדרתו הבסיסית הפשוטה, שרת פרוקסי הוא שרת מתווך אשר ממוקם באמצע בין שני גורמים אחרים. למשל, אם גולש מנסה להגיע לאתר מסוים באמצעות דפדפן, הדפדפן מתקשר בפועל מול שרת פרוקסי, אשר מתקשר מול השרת שמארח את האתר. כלומר הדפדפן מתקשר רק עם שרת הפרוקסי, ושרת אחסון האתר מתקשר רק עם שרת האחסון SSD (VPS). מבחינת הגולש, הכל נראה כרגיל – שימוש רגיל, תקין ומהיר באתר. תודות לאופן עבודה זה, שרת Proxy מאפשר להשיג מגוון אופציות עליהן נרחיב בהמשך.

איך משתמשים בפרוקסי?

גולש שמעוניין להשתמש בשרת פרוקסי צריך להגדיר Port דרכו התקשורת תבוצע, ואת כתובת ה-IP של שרת הפרוקסי. מעבר לכך, הפרטים תלויים בדפדפן שבו מדובר ובהגדרות הרשת של מערכת ההפעלה שאיתה עובדים. אפשרויות אוטומציה שונות עשויות לסייע לכם להגדיר את הפרוקסי באופן אוטומטי ומהיר.

שימוש בפרוקסי עבור שרת הוא נושא שונה מעט, שבו עשויים להיכנס לפרטים טכניים מורכבים ומתקדמים יותר

הסוגים הקיימים

עקרון הפרוקסי מתבטא בפועל בואריאציות רבות. אלה כמה דוגמאות לכך:

  • Web proxy – סוג בסיסי מאוד של פרוקסי אשר מיועד להעברת תעבורת HTTP. בפועל, זה אומר שיפור התקשורת בין גולשים לבין אתרי אינטרנט.
  • Transparent proxy – פרוקסי שאינו דורש תוכנה בצד ה-client. פרוקסי מסוג זה מתפקד בהיבטים מסוימים כמו נתב, והוא עשוי לשמש בעסקים לשם אכיפת כללים שונים לגבי הגלישה באינטרנט.
  • residential proxy – סוג פרוקסי פשוט שבו משתמשים בעיקר ספקי אינטרנט מול לקוחותיהם.
  • Reverse Proxy – שימוש בשרת פרוקסי על ידי השרת כעזר לתקשורת שלו מול הלקוח. למשל שרת שמארח אתרים, אך במקום שהגולש יתחבר אליו דרך שרת פרוקסי, שרת אירוח האתרים בעצמו ערוך מראש עם מנגנון פרוקסי. הוא מעניק שכבת הגנה נוספת לאתר לשם שיפור האבטחה. פרוקסי הפוך גם מאפשר לבצע פעולות שונות ושינויים בשרת, בזמן שהפרוקסי ממשיך לספק לגולשים את המידע הרגיל.

חשוב לציין, שפרוקסי שונה מ-VPN (Virtual Private Network). שניהם פועלים באופן מעט דומה, עובדה שלעתים גורמת לבלבול ביניהם. מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, VPN לרוב נחשב ליותר משוכלל, עם יכולות מתקדמות כמו הצפנה.

יתרונות השימוש בשרת פרוקסי

שרת פרוקסי עשוי לסייע לכם בצורות שונות. בין יתרונותיו הבולטים ביותר:

  • הסתרת מידע – אם ניגשים לאתרים דרך שרת פרוקסי, השרת יחצוץ בינינו לבין אותם אתרים. תודות לכך, נוכל להסתיר מהם מידע שלא מעוניינים לחשוף, כמו את כתובת ה-IP שלנו. ההסתרה עשויה להיות למטרות שמירת פרטיות. היא עשויה להיות גם לשם עקיפת חסימות שונות, כאשר אתר היעד למשל חוסם גולשים על סמך מיקומם הגיאוגרפי.
  • שיפור מהירות – להאיץ תקשורת באמצעות זכרון מטמון, קצת בדומה לשירות CDN.
  • שיפור האבטחה – ניתן להשתמש בשרת פרוקסי גם כדי לקבל ולאכוף החלטות שונות לגבי האתרים אליהם גולשים ותכני האתרים. למשל בהיבטי אבטחה, כמו מניעת גישה לאתרים מסוכנים.

כיצד שרת פרוקסי יכול לעזור לקידום האתר של העסק?

קידום אתרים הוא כיום היבט חיוני ואפילו קריטי בשימוש העסקי בהם, ויש לו היבטים טכניים רבים ומתוחכמים. האפשרויות הטכניות השונות שמספק שרת פרוקסי עשויות להשתלב בפעילויות קידום אתרים, בדרכים רבות. למשל, כדי לראות כיצד נראות תוצאות חיפוש ממדינה אחרת או לאפשר שליטה טובה יותר בכתובת IP של אתרים. כמו כן, זמינות האתר ומהירות טעינת עמודי האתר ותכניו הם בין הפרמטרים שקובעים את מיקומו בתוצאות החיפוש. כפי שציינו, שימוש בפרוקסי עשוי לתרום לכך.

שרת פרוקסי

איך בוחרים שרת פרוקסי?

לבחירת שירות פרוקסי לעבוד איתו ייכנסו שיקולים טכניים רבים. לא כאן המקום להרחיב לגביהם, מה גם שחלקם תלוי מאוד בנסיבות הטכניות הספציפיות שלכם. בכל מקרה, אלה כמה דוגמאות לנקודות שסביר שתיקחו בחשבון:

מחיר בוודאי יהיה חשוב תמיד, כפרמטר לבחירה. יש תחרות לא מעטה בתחום זה ולכן גם מחירים שונים לבחור מהם. אם אתם שוקלים דווקא שימוש בפרוקסי חינמי או בגרסה בסיסית בחינם של שירות מסוים, כדאי לבדוק על חשבון מה זה בא? האם השירות החינמי מתבטא למשל בהצגת מודעות תוך כדי גלישה? היבטים נוספים לבחירה עשויים להיות מגבלות רוחב פס, הביצועים של הפרוקסי ותכונות מיוחדות ושימושיות, כגון זמינות של תוסף דפדפן.

סיכום

שרת פרוקסי הוא לא סוג השרת הנפוץ ביותר, אך הוא שימושי למטרות רבות וכדאי לקחת אותו תמיד בחשבון.