CDN [Content Delivery Network]

מה זה CDN?

אתר אינטרנט עסקי הוא נכס אשר אינו מספיק לבנות היטב ולהגיש לגולשים, ולכן חיוני להבטיח גם שהוא מתפקד היטב ובאופן רצוף. אחת הדרכים להשיג זאת היא באמצעות שירות מסוג CDN. מה זה שירות CDN? מהם היתרונות שלו ולמה כדאי לקבל את השירות הזה דווקא מ-GNS? הינה כל מה שחשוב לדעת.

מה זה CDN?

אם תתעמקו בשאלה איך לשפר מהירות האתר, תגלו די מהר את הרעיון של Content Distribution Network או Content Delivery Network. באמצעות CDN, אפשר להגיש את תכני האתר בצורה יעילה הרבה יותר. כיצד? השירות הוא למעשה אוסף שרתים, אשר מנוהל ביחד לשם הגשת תכני האתר לגולשים. השרתים ממוקמים מבחינה גיאוגרפית במקומות שונים, בהתאם למיקום הגולשים. תודות לכך, אפשר לספק לגולש ממקום מסוים את תכני האתר, דרך השרת ברשת ה-CDN אשר קרוב אליו ביותר. מה יקרה אם אנשים רבים מאותו מקום מנסים במקביל לגשת לתכני האתר? במקרה זה, ייתכן שאותו שרת קרוב לא יהיה יעיל מספיק. אך אז מנגנון ניהול ה-CDN ישלח לגולש את התכנים באמצעות שרת אחר. מה היעיל ביותר – זו שאלה חשובה מאוד כמובן. היא מקבלת תשובות מתוחכמות מאוד במסגרת אלגוריתמים שונים הפועלים מאחורי הקלעים. בסופו של דבר, המידע מנותב באופן האופטימאלי על פי הנסיבות ובהתאם לשיקולים שונים. כשם שהוא מורכב מבחינת התוכנה כך שירות ה-CDN פשוט מבחינת משתמשי השירות. באופן שוטף הם לא צריכים לעסוק בו, אלא הוא יפעל מאחורי הקלעים מבחינתם ופשוט יעשה את ה"קסם" המיוחד שלו. התוצאה היא שהאתר העסקי שלכם יהיה זמין כל הזמן ותכניו ייטענו בזריזות מרבית. נזכיר, כי תכני אתרים כוללים תכנים מסוגים שונים מאוד מבחינה זו. טקסט הוא דוגמה לסוג תוכן שיש בכל אתר כמעט שהוא קל מאוד להעברה לגולשים. וידאו צבעוני גדול הוא דוגמה לסוג תוכן שהוא הרבה יותר גדול בנפחו. העברתו לגולש כבר דורשת יותר תעבורה והיא אף מציגה סיכון של שיבוש להצגתו התקינה, בגלל סיבות של איטיות תקשורת או צווארי בקבוק שונים בתקשורת.

מה ההבדל בין CDN לאחסון אתרים?

מי שלא מכירים מקרוב את נושא ה-CDN, לעיתים קרובות גם לא מכירים נושאים טכניים נוספים סביב האתר העסקי שלהם. לכן, כהשלמה לשאלה מה זה CDN, נתייחס בקצרה ליחס בינו לבין אחסון אתרים. ההסבר בתמצית הוא ש-CDN עשוי להיות שירות משלים לאחסון אתרים. מעט יותר בהרחבה נציין כי "אחסון" אתרים הוא בפועל שירות של הגשת אתרים לגולשים. המילה אחסון קצת מטעה או מציגה את הדברים רק בחלקם. האתר אכן "מאוחסן" שם מבחינה זו שהוא שמור על השרת. אך הפעולה החשובה יותר ששירות אחסון אתרים עושה, היא להגיש את תכני האתר למיניהם לגולשים באתר. אם כך, אחסון והגשת התכנים אלה יכולות בסיסיות שכל שירות "אחסון אתרים" מספק. מעבר להן, שירותים כאלה עשויים להציע יכולות משלימות שונות בתשלום. אחת מהן היא שיפור ביצועי האתר באמצעות שירות מסוג CDN.

סוגי ה-CDN

ברמה הטכנית אפשר לממש מנגנון CDN בכמה דרכים. בגדול, יש שני סוגים של CDN בהתאם לאופן הטיפול שלהם בשינויים בתכני האתר:

  • Push CDN – שיטה שבה עדכונים לתכני אתר מטופלים בצורה שהשרת הראשי עבר עדכון תכנים. מידע על העדכונים מועבר בעקבות זאת אוטומטית לרשת ה-CDN והיא מתעדכנת כולה בהתאם. זו היא שיטה מומלצת לאתרים שהם בעלי קצב שינוי נמוך יחסית.
  • Pull CDN – זו היא גישה שונה מעט ואפשר לומר שהיא הפוכה ביחס לשיטה הקודמת. כאן תהליך העדכון מתחיל רק אם וכאשר גולש מבקש תכנים שרשת ה-CDN עוד לא עודכנה לגביהם. במצב כזה, רשת ה-CDN תדאג להתעדכן ולשרת את הגולש בהתאם. גישה זו מומלצת לאתרים בעלי קצב שינוי תכנים גבוה יחסית.

מהם היתרונות של CDN?

כאמור, היתרון הידוע ביותר של CDN הוא בשיפור ביצועים לאתרים מבחינה זו שתכני האתר מגיעים לגולשים במהירות המרבית. אך זהו לא היתרון היחידי, מעבר אליו יש גם את היתרונות החשובים האלה:

  • חוויית לקוח – CDN משפר את חווית הלקוח. הדבר תורם לשיפור שביעות רצון הלקוחות, משפיע לחיוב על השגת לקוחות חדשים וגם על שימור לקוחות קיימים. היבט זה מושפע במידה רבה מאופי האתר עצמו, הוא עשוי להיות יותר או פחות משמעותי בהתאם לכך. ברקע לכל זה, כדאי לזכור שאתרים עסקיים בכלל הם עולם תחרותי מאוד. אם האתר שלכם איטי, לגולש קל מאוד לעבור לאתר המתחרים. אם אתר המתחרים זריז יותר, ייתכן שכך תאבדו לקוח.
  • אבטחה – יישום שירות CDN תורם גם להגנה על האתר. זאת בעיקר כנגד סוג המתקפות שמכונה בשם DDOS או Distributed Denial of Service. התקפות אלה עובדות בשיטה פשוטה וגסה של הצפת האתר בגולשים מדומים לשם הפרעה לשימוש בו. כלומר, זו היא התקפה אשר באופן אוטומטי ומתמשך מדמה פניות גולשים רבים מאוד לאתר בבת אחת. התוצאה של התקפה כזו היא קודם כל שהאתר לא זמין לגולשים אמיתיים. כתוצאה מכך העסק עלול לסבול מנזקים שונים, הן מבחינת הכנסות והן מבחינת תדמית או בדרכים נוספות. מדוע עושים זאת? סיבה נפוצה להתקפה מסוג זה היא לשם סחיטת העסק. שירות CDN מספק לכך פתרון, מאחר שהתוקפים מוצאים את עצמם כעת לא מול אתר אחד על שרת אחד, אלא מול אוסף שרתים. יותר מכך – זהו אוסף שרתים שמופעל במילא לשם טיפול בשיבושי תעבורה. כך שמבלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, בעזרת שירות CDN האתר שלכם יתפקד כרגיל גם מול מתקפת DDoS.
  • המשכיות עסקית – CDN אף תורם מההיבט של המשכיות עסקית, לצד פתרונות נוספים בתחום זה כגון שרותי BCP לדוגמה.
  • קידום אתרים – שירות CDN והשפעתו החיובית על זמינות האתר, תורמים גם מהיבט קידום האתרים בתוצאות מנועי חיפוש –SEO. זאת מאחר שהאתר כעת גם זמין ברציפות וגם נטען במהירות מצוינת. מיקום טוב בתוצאות חיפוש, משפיע על השגת לקוחות חדשים וגם על התדמית.

מתי אין צורך להשתמש ב-CDN?

כאמור, אפשר להקים אתר אינטרנט עסקי ולהגיש אותו לקהל הרחב גם ללא שימוש בשירות CDN. זה עדיין לא אומר שזו הגישה המתאימה לכם. אז מתי לא דרוש CDN? התשובה הקצרה לכך היא שכאשר יתרונות של השירות לא משמעותיים מבחינתכם הוא לא דרוש לכם וההפך. אך כדי לקבל החלטה טובה, חשוב לעשות עבודת חשיבה יסודית. להיות מודעים לכל היתרונות האפשריים שעשויים לסייע לכם ולהעריך אם וגם עד כמה הם אכן יועילו במקרה של האתר העסקי שלכם. כמו כן, יש השאלה מתי מיישמים זאת? ייתכן שתתקבל תועלת רבה בזמן עונת חגים למשל, שבה יהיה היקף כניסות גדול לאתר מכירות שברשותכם. בשאר הזמנים אולי ה-CDN לא ישנה כל כך. הדבר תלוי בענף שבו אתם פועלים, באופי פעילותכם המיוחד כעסק ובגורמים רבים נוספים. בואו נראה שתי דוגמאות לכך:

  • השיקול הכספי – צריכת שירות CDN היא השקעה כספית ויש לכך גם היבט משלים של החזר ההשקעה הכספי. לא תמיד קל לכמת החזר השקעה כזה, אך אם תנסו לעשות זאת תוכלו להעריך אם שירות זה משתלם לכם. מדובר אומנם באוסף שרתים במקום שרת אחד ובמנגנון ניהול מתוחכם עבורו, אך זהו שירות ענן המספק שירותים ללקוחות רבים במקביל, תודות לכך המחיר יכול להיות שווה לכל נפש ומתאים לכל עסק.
  • השיקול התדמיתי – אף על פי שעסקים מעוניינים לרוב להרוויח לפני הכול, לא כדאי לחשוב במונחים צרים של החזר השקעה כספי בלבד. היבט כגון תדמית עשוי להיות למשל חשוב בפני עצמו. במחשבה לטווח ארוך, הוא עשוי גם להשפיע לחיוב על ההכנסות.

האם כל עסק צריך CDN?

לא כל עסק זקוק ל-CDN. אך רבים ימצאו אותו שימושי וחלק מהעסקים יגלו שהוא אפילו בעל השפעה גדולה מאוד לחיוב. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במצבים האלה:

  • באתרים שיש להם תנועה רבה – אתרים שיש להם היקף כניסות גדול ושחשוב לוודא שהאתר עומד בכך כל הזמן. זה יכול להיות למשל אתר של חברת רכבות שאליו נכנסים אנשים לאורך היום כדי לקבל מידע ולבצע פעולות שונות.
  • באתרים עם זינוק בתנועה – לעיתים יש אתר שהיקף התנועה אליו רגיל ולא משמעותי. אך מדי פעם יש מצבים זמניים של זינוק ניכר בהיקף התנועה לאתר, למשל סביב מבצעים שהעסק עושה. במצבים כאלה, לביצועי האתר יש חשיבות קריטית להצלחת המבצע ולהשגת התועלת הכספית שמנסים להשיג ממנו.
  • באתר עם תכנים כבדים מאוד – קורה שיש אתרים עם תכנים הדורשים תקשורת רבה מהרגיל. נפח התכנים כזה שהוא חורג כלפי מעלה יותר מהרגיל. גולשים רבים מגיעים לאתרים קודם כל דרך העמוד הראשי שלהם. לכן, יש עסקים שמשקיעים בעיקר בעמוד ראשי זה, כך שהוא יהיה מרשים ככל האפשר. למשל באמצעות סרטון וידאו המתנגן אוטומטית עם הכניסה לעמוד. אך חיוני לאזן זאת בעזרת מנגנון שיבטיח ש"כובד" התכנים לא יאט את הגלישה לעמוד הראשי.

שירותי CDN עם חברת GNS

תוכלו לצרוך שירות זה בקלות ובנוחות מחברת GNS. זוהי ספקית שירותי הענן הגלובאלי הגדולה בארץ. GNS היא חברה ותיקה הפועלת מאז שנת 2001. היא מציעה מבחר רחב של שירותי ענן, כולל אחסון בענן, שרתים וירטואליים, ERP, שירותי גיבוי ושירותי Disaster Recovery Plan. ל-GNS תשתית של 13 חוות שרתים ברחבי העולם – בישראל, באירופה, באנגליה, בארצות הברית, בקנדה ובמזרח הרחוק. תשתית זו מאפשרת לחברה לספק זמני ביצוע ותגובה מצוינים. כמו כן, GNS מציעה לכם שירות ותמיכה הזמינים 24/7 באמצעות צוות מהנדסי מחשוב תומכים, בטלפון, באימייל ובצ'ט. בכל הנוגע ל-CDN, תמצאו אצלה שירות במחיר של החל מ-29 דולר לחודש, כולל מנגנון מניעת מתקפות DDoS. כל זאת, עם Latency מינימאלי והטמעה פשוטה ומהירה.

לסיכום

CDN הוא שירות שימושי ביותר ובשל שכדאי לכל בעלי האתרים להכיר. לאור הקלות של השימוש בו (תודות להיותו שירות ענן) גם קל לנסות אותו ובהחלט מומלץ!