סוגי שרתים

איזה סוגי שרתים קיימים?

שרתים הם הבסיס לעולם המחשוב העסקי. כשם שהמחשב האישי הוא כלי העבודה המרכזי של העובד הבודד והלפטופ של העובד בדרכים, כך השרת נמצא במרכז העניינים בעסק כולו. בין אם אלה שרתים שמותקנים פנימית בעסק או כאלה שנצרכים כשרות מרוחק, אי אפשר בלעדיהם. במאמר זה תקראו על סוגי השרתים, תכירו כמה היבטים חשובים לגביהם דוגמת זמינותם וכן על נושא חוות השרתים. נציין כי שרתים (servers) הם מחשבים חזקים במיוחד, אשר מספקים מגוון שירותים ללקוחות (clients) שונים. בעסקים, הלקוחות הם לרוב מחשבים שונים ברחבי העסק, אשר השרת או השרתים מחוברים אליהם באמצעות רשת מקומית (Local Area Network או LAN).

 

סוגי שרתים

שרתים הם פלטפורמה גמישה מאוד, אשר ניתן לנצל למגוון מטרות ובדרכים רבות. עם זאת, יש שימושים נפוצים במיוחד לכך, דוגמת סוגי השרתים הבאים:

  • שרת קבצים – שרת שמיועד לספק גישה מרכזית לקבצים שונים. זו היא פעילות פשוטה יחסית עבור שרת, והיא חיונית מאוד לעסקים.
  • שרת דואר אלקטרוני – מרכז את הטיפול בקבלת ומשלוח הודעות דואר אלקטרוני בעסק. למרות כל שיטות התקשורת החדשות כמו מסרים מידיים ושיחות וידאו, האימייל עדיין חשוב ביותר ורלוונטי מתמיד.
  • שרת בסיסי נתונים – שרת אשר מוקדש לטיפול בבסיסי הנתונים או בבסיס נתונים אחד גדול של העסק. הביצועים בגישה לבסיסי נתונים משמעותיים מאוד. בהתאם לחשיבות בסיס הנתונים שבו, הדבר עשוי להשפיע רבות על יעילות ופרודוקטיביות. לכן, שרתים חזקים הם הפתרון הקלאסי לכך.
  • שרת תוכנה / יישומים (application server) – שרת שעליו מתקינים יישום או כמה יישומים עסקיים חשובים. אלה יכולים להיות יישומים רגילים או יישומי ווב (שאליהם ניגשים דרך דפדפן). אם מדובר למשל במערכת "כבדה" למדי כמו מערכת ERP (Enterprise Resource Planning) , היא תתפקד טוב יותר על שרת מאשר על מחשבים אישיים. מומלץ גם להתקין אותה במיקום מרכזי ומאובטח.
  • שרת HTTP – שרת אשר נועד ספציפית לאחסון אתרי אינטרנט ולמתן גישה לתכנים שלהם. שרת כזה מתקשר באמצעות פרוטוקול HTTP והוא ידוע גם בשם שרת אינטרנט או שרת web.
  • שרת הדפסה – שרת שמאפשר הדפסות ברחבי העסק דרכו, בכך שהוא מתווך בין מחשבי העובדים לבין המדפסות. שרת כזה מסייע לניהול הדפסות. הוא עשוי למשל לקדם חיסכון בהוצאות על כך אשר בעסקים מסוימים עשויות להיות הוצאות גבוהות.
  • שרת פקס – סוג שרת זה מרכז את נושא הטיפול בהודעות פקס בעסק. בין אם זה הודעות פקס מתקבלות או כאלה שמיועדות למשלוח.
  • שרת DNS – שרת אשר מתמקד בהמרת שמות דומיינים לכתובת ה-IP שלהם. זו היא לכאורה פעולה פשוטה, אבל רשת האינטרנט בנויה באופן כזה שפעולה זו חיונית ביותר וגם נדרשת בתדירות גבוהה מאוד.
  • שרת פרוקסי – שרת אשר מתווך בין שרתים אחרים לבין הלקוחות. ניתן להיעזר בכך למגוון מטרות, בהן שיפור ביצועים וסינון תכנים.
  • שרת Active directory – שרת עבור סביבת ניהול הרשתות הנפוצה של מיקרוסופט אקטיב דיירקטורי.

 

מעבר לכך, יש עוד סוגי שרתים, בהתאם לשימושים השונים אשר דרושים לעסק. כמו כן, שרת עשוי לבצע יותר מסוג מטלות אחד במקביל.

 

שרת אחסון ייעודי

בחירת סוג השרת צריכה גם להתבסס על השאלה האם שרת האחסון ייעודי או שיתופי. בניגוד לשרת שיתופי שמאפשר את חלוקת המשאבים של השרת בין כמה גורמים, השרת הייעודי משרת לקוח בודד בלבד והוא עומד לרשותו הבלעדית. זהו בעצם סוג השירות שאנו נותנים בחברת GNS, ויש לו את היתרונות הרבים שלקוחותינו נהנים מהם. עם זאת, חשוב לדעת ששימוש בשרת כזה עשוי לדרוש יותר עיסוק בתחזוקה ובצדדים טכניים, אבל חשוב לזכור שאנו נותנים סיוע ותמיכה בכל נושא לצורך תחזוק השרת ופתרון כל בעיה שעשויה לעלות.

זמינות השרתים

שרתים עשויים להיות מבוססים בפועל על חומרה ותוכנה מסוגים שונים. למשל שרת וירטואלי (VPS) אשר מבוסס על וירטואליזציה. בכל מקרה, זמינות השרתים חשובה ביותר והיא מתוארת לרוב ב"תשיעיות". נאמר שספק השרתים מבטיח זמינות שרת של 99.999% מהזמן לפחות. הדבר יתואר כזמינות של 3 תשיעיות, בהתייחס לתשיעיות שאחרי הנקודה. הזמינות והנכונות של הספק להתחייב לגביה היא כמובן דבר משמעותי מאוד מבחינה עסקית. ואכן, מקובל לכלול התייחסות לכך, במסגרת Service Level Agreement (SLA). גם אם מדובר בשרתים פנימיים בעסק, חשוב למדוד את זמינותם ולהבטיח שהם עומדים ברף מסוים אשר העסק קבע עבור עצמו. הזמינות הדרושה וחשיבותה, נגזרים מתפקיד השרת שבו מדובר ומחשיבותו לעסק, כפי שהעסק מגדיר זאת. ניתן להמחיש זאת עם דוגמה של שרתים אשר תומכים בפעילות אתר מסחר אלקטרוני גדול, עם היקף רכישות רב. אפילו פגיעה קלה לכאורה בזמינות שרתים כאלה עלולה להתבטא בהפסדים ניכרים של הכנסות.

 

מהי חוות שרתים?

חוות שרתים הוא הכינוי הנפוץ למקום שבו מרוכז אוסף שרתים גדול. זו יכולה להיות חוות שרתים שעסק גדול מחזיק עבור עצמו, אך כינוי זה מתייחס בעיקר לחוות שרתים של ספקים, אשר מציעים שרתי ענן לעסקים. חוות השרתים עשויה לכלול סוגי שרתים רבים. חשוב לציין שמדובר כיום בתחום וותיק ובשל מאוד, שהוא עולם טכני מיוחד בפני עצמו. תכנון המבנה עבור חוות שרתים, מערך השרתים עצמו, כל הציוד שתומך בו, נהלי העבודה של הצוות שמטפל בו ועוד – כל אלה הם כבר מומחיות מיוחדת בפני עצמה. יש לכך best practices ידועים, גישות שונות, מומחים ויצרני ציוד אשר עוסקים ספציפית בכך ועוד. זה לא סתם חדר פשוט ובו אוסף מחשבים חזקים שעליהם הותקנה תוכנת שרת. מדובר במתקן ייחודי שמוקם מתחת לקרקע. שרתים מחזיקים מידע רב מאוד, שהוא פעמים רבות רגיש למדי. הם גם תומכים בתהליכי עבודה עסקיים חיוניים. מתנהלת עבודת תחזוקה והגנה שוטפת עליהם, לצד משאבים רבים מאוד. על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר לא רק בשרתים בודדים של עסק אחד, אלא בשרתים רבים מאוד בהם משתמשים עסקים רבים. כולם מרוכזים במתקן אחד, ומושקע מאוד מבחינת תכנון, הקמה ותפעול שוטף.

 

סיכום

שרתים הם עולם מגוון מאוד וגם מתוחכם למדי. האפשרויות שהם מציעים לעסקים רחבות ומה שנותן לכך ביטוי בולט במיוחד אלה חוות השרתים. עוד נציין, כי ניתן לשלב שימוש בשרתים פנימיים רגילים בעסק, עם צריכת שרתים במודל של שירותי ענן.