שגיאה 403

שגיאה 403: הסיבות ופתרונן

אבטחה היא לא בין הדברים הראשונים שעליהם חושבים בהקמת אתר. לרוב, יש למקימי האתר מטרות שונות בהקמתו, ובאופן טבעי מתמקדים בהן. איומי האבטחה לא בהכרח נשמעים כדבר דחוף או משמעותי, ופעמים רבות פשוט לא מודעים להיקפם. במקביל, הוצאה על אבטחה עשויה להיתפס כדבר שלא מייצר כסף ולכן לקבל עדיפות נמוכה בתקצוב. ובכל זאת - חשוב מאוד שהאתר שתקימו יהיה מאובטח היטב. כיצד עושים זאת? ומדוע זה חשוב?

השימוש ברשת האינטרנט הוא באופן בסיסי ועקרוני דבר שגרתי ופשוט למדי. זהו חלק מסוג הצלחתה של סביבה זו. רושמים בשורת הכתובת בדפדפן כתובת אתר או מנסים להעלות כתובת בדרך אחרת (כמו לחיצה על קישור), העמוד עולה כמעט בזמן אמת ולרוב, הכול תקין ועובד כהלכה עד שיש הודעת שגיאה. לפניכם היכרות קצרה עם אחת מהודעות שגיאה אלה שהיא בין הנפוצות ביותר – שגיאה 403. מה זה אומר? ומה אפשר לעשות בנידון? הינה כל מה שחשוב לדעת.

 

מהי שגיאת 403?

בין אם אתם גולשים באינטרנט, מקימי אתרים או בעלי אתר, סביר שלא תרצו להיתקל במצבי תקלה בגישה לאתרים. בין המקרים היותר חמורים, נמצא כמובן המצב שבו אין בכלל גישה לעמוד אינטרנט מבוקש ומתקבלת הודעת השגיאה 403. זהו יותר מאשר מטרד קטן, בייחוד אם מדובר בחוסר יכולת לגשת לעמוד הבית של האתר. במקרה הטוב, יעמוד לרשותכם שירות תמיכה מקצועי ואיכותי שזמין מייד להסביר ולסייע, למשל שירותי תמיכה וניהול בענן 24/7 שמציעה חברת GNS. אך בואו נניח שזה לא המצב, אז מה היא בעצם שגיאת 403? ברמה הטכנית, בעקבות פנייה אל שרת HTTP להציג בדפדפן שלכם עמוד אינטרנט מסוים, השרת עשוי להחזיר את קוד השגיאה HTTP 403. באופן יותר ספציפי, זה אומר שהגישה לאותו עמוד אסורה עליכם. אגב, ההודעה עצמה לא תמיד נראית אותו דבר, אלא היא ניתנת לעיצוב לפי הצורך.

 

למה שגיאה 403 מתרחשת?

תקלה מסוג זה עשויה להתרחש עקב מגוון סיבות טכניות. הינה כמה גורמים נפוצים לכך:

  • האופן שבו מוגדרת הגישה – זה יכול להיות פשוט עניין של הרשאות גישה לתיקיות ולקבצים שבהן. כלומר ייתכן שכל המידע של האתר קיים וזמין לדפדפנים, אך לא לכם. זאת, באופן תקין ובהתאם להרשאות הגישה שאינכם מודעים להן.
  • קובץ פגום – תקלה בקובץ הקונפיגורציה החשוב htaccess של וורדפרס.
  • באג כלשהו – תקלה שעשויה להיגרם מסיבות טכניות שונות. למשל בעקבות עדכון תוספי וורדפרס.

 

אז מה אפשר לעשות?

בהתאם לתקלה, כך דרכי הפתרון האפשריות. לעיתים יידרש תהליך מורכב של איתור מקור התקלה, כולל כמה ניסיונות בכיוונים שונים. אלה כמה דוגמאות לפעולות שעשויות לסייע בכך:

  • עדכון הרשאות גישה לתיקיות ולקבצים.
  • ניקיון מטמון הדפדפן.
  • נטרול גורמים חשודים – כמו תוסף דפדפן שאתם חושדים שהוא האחראי לתופעה.
  • שחזור מצב – אם אתם סבורים או חושדים שהתקלה התרחשה בעקבות פעולה מסוימת שעשיתם, ייתכן שתוכלו לשחזר את המצב למה שהוא היה לפני כן. למשל לגרסה הקודמת של האתר.
  • תיקון נקודתי – אם מזהים תקלה ספציפית כגון פגם בקובץ htaccess, אפשר לתקן אותו באופן נקודתי.

 

תמיכה טכנית איכותית וחשיבותה

בכל המקרים האלה, זמינות של תמיכה טכנית ברמה גבוהה עשויה לעזור מאוד. מוקדי תמיכה הם גופים מיומנים מאוד בתקלות מסוגים שונים. יש להם נהלים מסודרים לפתרון מהיר שלהן ולרוב, עובדים מנוסים עשויים לפתור את התקלות בזריזות רבה. ההשקעה בעלות חודשית של שירות מסוג זה היא לרוב לא גדולה. כמו כן, היא עשויה להחזיר את עצמה, כאשר היא תצמצם נזקים כספיים של תקלות מסוגים שונים. בהקשר שגיאה 403, תוכלו לחשוב על מצב שבו אתר האינטרנט העסקי שלכם לא נגיש או שעמוד קריטי במסגרתו אינו נגיש ללקוחותיכם. אם זה אתר מכירות מצליח, ייתכן שכל שעה של השבתה כזו מתבטאת בהפסד כספי ניכר. התמיכה שזמינה מסביב לשעון, המומחים שמכירים תקלות נפוצות כאלה היטב, היכולת לסייע ביעילות גם מרחוק – כל אלה מסוגלים לצמצם את משך התקלה למינימום. כך גם לגבי נזקיה השונים, כולל מההיבט הכספי.

 

לסיכום

מאחר שמדובר בהודעת שגיאה נפוצה למדי, כדאי להכיר אותה. מעבר לכך, כדאי להתעמק ולהיות ערוכים מראש, בהתאם לאופי תפקידכם והיחס שלו לשגיאות כאלה. בין אם אתם עוסקים בפן הטכני של הדברים או שאתם בעלי אתרים שמעדיפים לפנות למקצוענים שיעשו זאת בשבילכם, אך עדיין צריכים להיות ערוכים למצבים כאלה מראש.