ארגון אבטחת מידע

ארגון אבטחת מידע

יש הבדלים רבים בין עסקים וארגונים שונים, אך יש תמיד גם כמה היבטים משותפים לכולם. אחד החשובים ביותר שבהם הוא נושא המידע והצורך הקריטי באבטחתו. הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על אבטחת מידע ועל היישום שלה במערכות השונות.

 

מהי אבטחת מידע?

המידע העסקי של כל עסק וחברה מנוהל באמצעות תשתיות מחשוב מורכבות וחזקות המאפשרות התנהלות חכמה ויעילה. עם זאת, אותן היכולות המתקדמות גם פותחות בפני תוקפים למיניהם הזדמנויות רבות במיוחד לגרימת נזק. לכן חשוב שתהיה לכל ארגון אבטחת מידע חזקה התלויה בתכנון קפדני של הטיפול בנושא זה. מערכת אבטחת מידע יסודית ומפותחת יכולה לצמצם ואף למנוע סיכונים כגון שיבוש פעילות העסק, ריגול עסקי או פגיעה בפרטיות. במבט על, אבטחת מידע היא הגנה על המידע השמור במערכות המחשוב ועל המערכות עצמן מגישה בלתי מורשית ופעילות זדונית מסוגים שונים לדוגמא בעזרת חומת אש.

 

מהם ההבדלים בין אבטחת מידע בארגון קטן לארגון גדול, ומהי החשיבות שלה?

אתגרי האבטחה עשויים להיות שונים, והם תלויים גם בגודל הארגון. ככל שהוא גדול יותר, כך גדלה המורכבות הכללית של הטיפול בנושא. במונחים מקצועיים, גודל העסק משפיע מאוד על גודל ה-"attack surface" (אם כי הוא לא הגורם היחידי המשפיע על כך). די בפרצה אחת קטנה שדרכה תוקפים חודרים למערכות המחשוב כדי שהתקיפה תוכל להתפשט לרוחב מערכות העסק. עם זאת, בעסקים הגדולים יותר יש בדרך כלל תקציב רב יותר וכוח אדם מקצועי ומומחה אשר מופנים לטיפול באבטחת המידע ולספק פתרונות ממוקדים ויעילים. עסק קטן עלול להיות פגיע במיוחד לסיכוני אבטחה, בגלל יכולת מופחתת לספוג נזקים, בין שאלו נזקים של מערכות מושבתות או נזקים כספיים עקב סחיטה או עלויות הטיפול במצב.

 

למה צריך אבטחת מידע?

לאבטחת מידע בעסק יש כמה היבטים חשובים:

· מצד רווחי העסק והניהול השוטף – מתקפת סייבר על מערכת המידע בארגון עלולות לשבש את הפעילות השוטפת שלו. השיבוש עשוי להפריע לניהול העסק, לתפקודו מול הלקוחות ובאופן כללי ואף לפגוע ברווחים

· מהצד הטכנולוגי – פעילות המחשוב בארגונים כרוכה בשילוב של טכנולוגיות רבות. הטכנולוגיות עצמן מורכבות והשילוב המתקבל יוצר מעין מכונה מורכבת מאוד בפני עצמה. התשתית הזו עלולה להיות גם רגישה מאוד לתקיפות, בדומה למנוע משוכלל של מטוס סילון אשר עובד מצוין, עד לרגע שבו גוף זר נשאב לתוכו ובבת אחת משבש את פעילותו. עסקים אינם יכולים להרשות לעצמם שיבוש קריטי כזה, ולכן הם חייבים להקים הגנות טכנולוגיות רבות לשם שמירה על כל התשתיות הטכנולוגיות המוטמעות במערכת

· מהצד היישומי – למערכות המחשוב יש רמות שונות או שכבות שונות של חלקים. בחלק העליון, הקרוב יותר למשתמשי המערכות העסקיים, יש תוכנות מסוגים שונים. התוכנות והשימוש בהן, כולל תוכנות אבטחה, גיבוי וכדומה, חייבים לקבל תשומת לב רבה כדי להשיג רמת אבטחה אופטימלית. זה יכול להתבטא מצד אחד בעדכונים מתמידים של תוכנות שבהן העסק משתמש כדי לצמצם סיכוני אבטחה, ומצד שני זה יתבטא בכיוונים חכמים של תוכנות האבטחה השונות ושימוש יעיל בהן.

 

מהם הצעדים לבניית אבטחת מידע בארגון?

כדי לטפל באופן שיטתי בנושא אבטחת המידע בארגון, חשוב ליישם בין השאר כמה צעדים חשובים:

גיבוש נהלים ומדיניות

יעילות מחייבת טיפול שיטתי, וטיפול שיטתי מתחיל מתכנון קפדני ויסודי. כדי לתת מענה מיטבי לאתגר אבטחת המידע בארגון, חשוב לגבש נהלי אבטחה מסודרים אשר יכסו את כל ההיבטים של הנושא. הנהלים האלו כוללים למשל התחשבות בתקנות וברגולציות רשמיות בנושא (כגון GDPR) שהעסק מחויב לפעול לפיהן. גיבוש נהלים ומדיניות מתחיל באופן מסודר מתהליך של ניתוח סיכונים במערכות, שבעצמו אמור להיות חלק מטיפול שיטתי בניהול סיכונים בעסק כולו.

ייעוץ

כיוון שמדובר בנושא קריטי ורב השלכות, מומלץ מאוד להשקיע בייעוץ איכותי באבטחת מידע. ייעוץ כזה יכול להציג לכם סיכונים שלא הבאתם בחשבון, פתרונות הגנה שלא חשבתם עליהם, דרכים יעילות יותר לפעול לאבטחת המידע בארגון ועוד.

רכישת ציוד מתאים

אבטחת מידע טובה מחייבת השקעה בתשתיות תוכנה וחומרה, הדרושות למימוש צעדי האבטחה השונים. חומת אש, VPN ומוצרים נוספים ייבחרו באופן מחושב על פי אפיון דרישות מסודר. אמצעי האבטחה האלה גם יעודכנו בהמשך באופן מתמיד ואף ישודרגו או יוחלפו במידת הצורך.

הדרכה

חשוב להעביר לכל המשתמשים במערכות הדרכות איכותיות בנושא האבטחה, כלומר גם האנשים המטפלים באבטחת המידע בארגון וגם עובדים ומנהלים לכל רוחב הארגון. הדרכת העובדים והמנהלים חיונית במיוחד משום שהם מטרה לגישת תקיפה יעילה מאוד, אשר ידועה בשם הנדסה חברתית. הכוונה לניסיונות להטעות אותם דרך אינטראקציה אנושית ישירה מולם, כך שהם ימסרו סיסמאות, יספקו גישה למערכת, יאפשרו כניסה לאזור פיזי סגור בעסק וכדומה. זוהי למעשה שיטת פריצה המסוגלת לעקוף לגמרי מערכות אבטחה ונהלים שונים, וחשוב שכל עובד ומשתמש במערכת ידעו מה מותר להם לעשות וממה הם חייבים להימנע.

תרגול

פרט להדרכה, חשוב גם לתרגל את כל הקשור בתהליכי האבטחה השונים שהוגדרו בנהלים שגובשו. למשל תרגול תגובות למצבי חירום באבטחה או תרגול ביצוע שחזורים מגיבוי. גם הנדסה חברתית היא איום שאפשר וכדאי בהחלט לתרגל עמידה בפניו באמצעות תרגילי פישינג מזויפים שנועדו להדגים כיצד יש להתנהל נכון במצב כזה. חשוב לזכור שמצבי חירום באבטחה ומצבי חירום כלליים מתאפיינים בחוסר זמן להתארגן היטב ולהגיב באופן מחושב, ותרגול מקיף מבעוד מועד יכול לאפשר התנהלות טובה יותר ברגע האמת.

חקר אירועי אבטחה קודמים

תקריות אבטחה מתרחשות כל הזמן בכל ארגון. חלקן חמורות יותר וחלקן פחות, ויש כמה מהן שהן חשודות אבל לא לגמרי ברורות. בכל מקרה חשוב להיות ערניים ולתעד באופן מסודר מידע על תקריות כאלו. כמו כן, חשוב עוד יותר לדעת לנתח מידע מסוג זה ולהקדיש משאבים לעשות זאת כדי לשפר את ההיערכות למצבים דומים בעתיד.

 

מהם הפתרונות הקיימים לאבטחת מידע בארגון?

לשם קידום אבטחת המידע בארגון אפשר לבחור מבין מגוון עשיר מאוד של פתרונות ויצרנים. בסופו של דבר, כל עסק מעוניין לגבש תמהיל פתרונות אשר יתאים ככל האפשר לצרכים הספציפיים של הארגון. סוגי הפתרונות יכולים להיות למשל עזרים לבקרת גישה, המסייעים לצמצם גישה לא מורשית למערכות מידע רגישות בעסק. יש גם אמצעים לבקרה ולמניעה של גישת עובדים הגולשים באינטרנט לאתרים ותכנים אשר עשויים להיות מסוכנים. עוד סוג חשוב של תוכנות הגנה הוא אלו המזהות פעילות חשודה, מתעדות את המתרחש, מתריעות למנהלים ונוקטות צעדי הגנה שונים, ויש גם עזרים לאבטחת תקשורת כגון חומת אש או VPN. מוצרים רבים מתמקדים בגישת הגנה נקודתית מסוג כזה או אחר, כגון עזרי הצפנה או ניהול סיסמאות. פתרונות אלו הם בעיקר פתרונות תוכנה, אך יש גם כאלו המשלבים חומרה ותוכנה, למשל דיסק און קי מאובטח, אשר מסייע לצמצם את הסיכונים ממצבי גנבה או אובדן.

 

לסיכום

טיפול יסודי באבטחת מידע בעסק הוא בהחלט נושא מורכב ומאתגר, אך הוא גם חיוני מאוד ודורש התארגנות בשלל פתרונות יעילים כמו תוכנות הגנה, הדרכת העובדים ועוד. אנחנו ב-GNS נשמח לעמוד לשירותכם ולספק לכם פתרונות מגוונים לצורכי ההגנה של המידע בעסק שלכם.