אנטי וירוס

המדריך המלא לאנטי וירוס

כנראה שלכל מי שמשתמש במחשב יצא לשמוע פעם או פעמיים את צמד המילים אנטי וירוס. פעמים רבות העיסוק בתוכנה הזאת יכול ליצור בלבול ורבים לא מבינים לגמרי מה זה אומר. על כן, במאמר שלפניכם נסביר בקצרה מה זה אנטי וירוס, כיצד מומלץ לבחור תוכנה מסוג זה, מה כרוך בהתקנתה ומהם ההבדלים שקיימים בין תוכנות האנטי וירוס השונות ועוד.

מה זה אנטי וירוס?

יש לא מעט סוגי תוכנות אבטחה. החלוקה בין הסוגים לא תמיד חד משמעית, דבר שמוסיף לסבך את התמונה.

כדי להבין מה זה אנטי וירוס, צריך קודם להבין מהו וירוס. וירוס מחשב מתייחס לקוד זדוני ("נוזקה") אשר מדביק תוכנת מחשב לגיטימית, משכפל עצמו ויוצר נזקים שונים כאשר היא מופעלת. חשוב להבחין בין וירוס לבין תולעת מחשב, שהיא תוכנה בפני עצמה שמפיצה את עצמה ומשתכפלת בצורה עצמאית. אם כן, אנטי וירוס היא תוכנה שנועדה לזהות, לבלום ולמחוק מהמערכת נוזקות מסוג וירוס מחשב או מסוגים אחרים. חשוב להדגיש שגם אנטי וירוס איכותי אינו מספק מענה מושלם להגנה. הוא רק חלק מאוסף כלי אבטחה רחב יותר שדרוש כדי לספק הגנה יסודית. כדי להבין במה הגנה כזו כרוכה, מומלץ ללמוד לעומק את נושא אבטחת המחשוב ובמידת הצורך להיעזר בייעוץ. בעסקים נוקטים מראש אמצעי הגנה שונים, מתוך הנחה שתקרית אבטחה חמורה תתרחש במוקדם או במאוחר. כך למשל בהקשר של אתר העסק, שבו נערכים מראש עם שירות להתמודדות עם מתקפות מסוג מניעת שרות מבוזרת (DDoS). גם למשתמשי מחשב פרטיים כדאי לנקוט בגישה כזו. בין השאר, כדאי להיות ערוכים עם גיבויים ולשקול שימוש בשירות גיבויים לענן כדי להגן על הקבצים והמידע באופן המאובטח ביותר.

כיצד בוחרים אנטי וירוס?

כדי לבחור אנטי וירוס איכותי יש להביא בחשבון כמה נקודות, כגון עומס על זיכרון המחשב, מורכבות, נוחות שימוש וממשק המשתמש. לכל הפחות, מומלץ לשים לב לנקודות המפתח האלה:

  • דירוג – דירוג המוצר בסקירות ובדיקות שונות.
  • יצרן – מומלץ לקרוא מעט על היצרן. עם הזמן סביר שתפתחו העדפה ליצרנים מסוימים.
  • גרסה – באתרי היצרנים יש לרוב טבלאות השוואה בין הגרסאות, ובעזרתן תוכלו להשוות גרסאות ולבחור את זאת המתאימה לכם. אם בוחרים בגרסה חינמית, שימו לב שלא מדובר רק ב"הורדה בחינם" של גרסת ניסיון לזמן קצר.
  • רכיבים כלולים – כאן האפשרויות רבות וחלקן משמעותי מאוד. למשל, הגנה בזמן אמת או רק סריקת קבצים יזומה, הגנה על הדפדפן והגנה על האימייל.
  • מחיר – לרוב לא מדובר במוצרים יקרים ויש גם גרסאות חינמיות. אם מדובר במוצר בתשלום, שימו לב אם אתם משלמים גם עבור רכיבים שאין לכם צורך בהם. לעיתים יש גרסה פשוטה יותר המגיעה בלעדיהם ובמחיר נמוך יותר.

איך מתקינים אנטי וירוס?

התקנה טובה של אנטי וירוס תתבצע לפי השלבים האלה:

  1. הורדה ממקור אמין – רכישה או הורדה של התוכנה ממקור אמין, כמו אתר יצרן המוצר.
  2. התקנה – הפעלת תוכנת ההתקנה ומעבר אחר שלבי ההתקנה שהיא מציגה בפניכם. מומלץ לשים לב היטב לפרטים, לקרוא בנחת ולהבין מה אתם מאשרים (או דוחים) בתהליך זה.
  3. עדכון – לאחר התקנת אנטי וירוס מומלץ לעדכן אותו בהקדם דרך האינטרנט. בשלב זה, ייתכן שהפיירוול ימנע ממנו להתחבר לאתר היצרן כדי לבצע את העדכון ותצטרכו לאפשר זאת.
  4. אתחול מחשב – בסוף ההתקנה כדאי לאתחל את המחשב כדי לוודא שאין שום סיבוך טכני שהאנטי וירוס גורם סביב האתחול, וכן כדי לוודא שהוא מופעל אוטומטית באתחול (בהנחה שכך כיוונתם זאת).

אפשר לפרוץ למחשב שיש בו התקנת אנטי וירוס?

התשובה הקצרה לשאלה זו היא חד משמעית: ניתן בהחלט! אך יש להביא בחשבון בהקשר זה את הנקודות הבאות:

  • לא מופעל? לא מגן – ייתכן שהתקנתם תוכנת אנטי וירוס נחשבת לפני זמן רב, אך ברגע זה איננה עובדת משום שהיא הוסרה או משהו גרם לעצירתה. אם היא מותקנת, חשוב לבדוק האם היא מכוונת לעלות אוטומטית באתחול ולרוץ ברקע כהגנה קבועה בזמן אמת.
  • האם האנטי וירוס עדכני? – חיוני לעדכן את תוכנת האנטי וירוס תמיד, אחרת האפקטיביות שלה נפגמת באופן דרמטי, משום שווקטור תקיפה של האקרים שבולט באופן קבוע, הוא ניצול פרצות חדשות (zero-day vulnerability) שעדיין לא מוכרות לציבור. חברות אנטי וירוס לומדות זאת באופן מתמיד ומעדכנות את התוכנות שלהן בהתאם. האם האנטי וירוס שלכם מכוון להתעדכן אוטומטית?
  • האם הוא מכוון נכון? – לאנטי וירוס יש מגוון settings שאתם יכולים לשנות. הוא מגיע עם כיוונים ראשוניים שאמורים להיות טובים, אבל ההתאמה האישית חשובה. האם אפשרתם לאנטי וירוס למשל להגן גם על הדפדפן? מה שפספסתם מהיבטים כאלה, עשוי לפתוח פתח למתקפה.

ההבדלים בין תוכנות אנטי וירוס

השאלה הקלאסית היא מהי תוכנת האנטי וירוס הטובה ביותר? לא הכול לגבי מוצרים אלה גלוי לציבור, הן לשם שמירת סודות מסחריים והן לשם צמצום הידע שברשות הגורמים העוינים, שמהם תוכנות אלה עוזרות להתגונן. עם זאת, יש לפחות שלושה מקורות מידע חשובים שמסייעים להתעמק בהבדלים בפועל:

  • חוות דעת איכותיות – סקירות והשוואות מוצרים באתרי טכנולוגיה איכותיים.
  • גופי בדיקה – יש בעולם גופים שונים שמתמחים בבדיקת תוכנות אבטחה. חלק מהמידע שהם מספקים גלוי לציבור ונועד לשימושו.
  • ניסיון אישי – מאחר שגרסאות בסיסיות של המוצרים זמינות פעמים רבות בחינם, ניתן לנסות אותן ולהתרשם ישירות. בהנחה שאינכם נמצאים כרגע תחת מתקפת וירוסים, המגבלה בכך היא שלא תוכלו לבדוק כיצד המוצר מתמודד עם מצב כזה.

סיכום

תוכנת האנטי וירוס היא כלי עזר חשוב למדי עבור אבטחה. כפי שלא נוותר על דלת כניסה טובה ואמינה לפתח הבית,  לא נתפשר על אנטי וירוס איכותי ונמשיך לתחזק אותו היטב. כמו כן, כדאי לזכור את התמונה הרחבה. הן מבחינת מורכבות השימוש באנטי וירוס והן מבחינת היותו חלק מקשת רחבה של עזרי אבטחה ונהלים מומלצים. בהצלחה!