
מה זה NoC?
מאחורי הקלעים של המחשוב העסקי, פועלות אין-ספור טכנולוגיות ומערכות משנה. NoC הוא בין המונחים הקלאסיים בתחום זה, אך אם אתם מנהלים עסקיים ואינכם בהכרח אנשים טכניים, ייתכן שלא שמעתם על כך וחבל. אז מהו NoC? מה "עושים" איתו בעסקים ולמה צריך אותו? במאמר שלפניכם תמצאו היכרות ראשונית וגם הסבר מרחיב על מונח מיוחד וחשוב זה.
התקשורת במרכז
שירותי Noc (Network Operations Center) מאפשרים לנהל רשתות באופן מיטבי. לפני ששואלים מדוע כדאי ליישם זאת, רצוי להבין את חשיבות התקשורת בעסקים בפני עצמה. לכן ראשית, נציין כי לעסקים חשוב לדעת מה נותנים שירותי Noc, מאחר שנושא התקשורת חשוב להם בכלל ואפילו קריטי. עסקים מודעים היום לחשיבות נושאים טכניים רבים, כגון אבטחת מידע בענן, הגנת DDOS לאתר העסק ועוד. אך לעיתים דווקא תחומים קלאסיים, כגון אחסון או רישות, זוכים לפחות תשומת לב. הם לא בהכרח מקבלים כותרות תקשורתיות בתדירות גבוהה (אם בכלל), כשם שמקבלים נושאים אחרים כמו AI למשל. למרות זאת, תקשורת היא גם רכיב מרכזי בפעילותם של רוב העסקים וגם מסוג הרכיבים שפשוט אי אפשר בלעדיהם. אם זה תקשורת בין המחשבים שבתוך העסק, בין העסק לבין גורמי חוץ שונים, דואר אלקטרוני, SMS, יכולת גלישה באינטרנט (קווית ואלחוטית) ועוד – תקשורת תמיד צריכים והרבה.
חשיבות הניהול המתקדם – להבטיח פעולה תקינה
הניהול המתקדם של רשתות שמספק שירות Noc, מסייע להבטיח שכל תשתיות התקשורת שחשובות לעסק הן גם זמינות וגם מתפקדות ברמה המבוקשת. מהן התשתיות החשובות? מה רמת הביצועים הנדרשת? זה כבר עשוי להשתנות, אך הדברים מוגדרים מראש באופן מסודר וספקי השירות יודעים מה אמור להיות ובאיזה מרווח שגיאה או טעות. ויש כמובן גם הסכם רמת שירות (SLA), המסייע להגדיר את הדברים באופן רשמי וברור.
החשיבות העסקית לNoc
פעולה תקינה של תשתיות התקשורת אינה רק דבר טכני, אלא יש לה חשיבות עסקית גדולה. למעשה, זהו ההיבט היותר חשוב מבחינת שכירת שירותי Noc. סביבת השרתים והרשת היא היום בלב הפעילות של העסק הממוצע. התפקוד העסקי התקין תלוי בה ושיבושים המתחוללים בה, עשויים להתבטא בנזקים עסקיים ניכרים. זה עשוי להיות שיבוש בפעולה של מערכת חיונית לעסק, של סניף מרכזי, של פעילות חשובה מאוד ועוד. התוצאה המיידית עשויה להיות בין השאר פגיעה בהכנסות והתוצאה לטווח ארוך עלולה להיות פגיעה במוניטין ואובדן לקוחות, לכן יש היגיון כספי לא קטן בהשקעה בשירותים שמונעים זאת. מה שמשקיעים בהם הוא פעמים רבות ממש זניח, ביחס לנזק הכספי והאחר שעלול להיגרם. עם שירות Noc טוב, ההיבט הטכני של התקשרות מטופל ומכוסה באופן מקצועי ויסודי. הודות לכך, ההיבט העסקי יכול להימשך באופן חלק וההנהלה זוכה לראש שקט ולידיעה שניתן לסמוך על התשתיות ביוזמות כאלה ואחרות. גם בשוטף וגם בפעילויות מיוחדות שיעמיסו על התקשורת יותר מהרגיל.
האפשרויות השונות לשירות Noc
Noc יכול להיות מיושם באופן פנימי בעסק או באופן חיצוני דרך שירות של מומחים. הוא עשוי לכלול צוות בהיקף כזה או אחר, בהתאם לנסיבות ולהעדפות העסק. בכל מקרה, דרוש שילוב של אוטומציה ושל פעילות המומחים האנושיים, מאחר שאי אפשר להשתלט על פעילות רחבה וטכנית כזו במהירות בעזרת בדיקה אנושית בלבד. Noc עשוי גם להיות מיושם בכל היקף נדרש, כולל טיפול רצוף 24 שעות ביממה ובכל יום.
אז מה השתבש ולמה?
מכירים את המצב שבו נתיך חשמלי קופץ בארון החשמל שלכם ואין אור? אתם מעלים אותו חזרה, שוב יש אור ולאחר זמן מה שוב הנתיך קופץ – ברור שזה לא תהליך פתרון תקין. מה שחשוב, זה להבין מה גרם לכך ואיך מונעים את חזרת התופעה. באופן דומה, כאשר יש שיבושים נרחבים במערכות תקשורת, חיוני להבין אותם לעומק. זאת כדי לרדת לשורש העניין, לתקן את הטעון תיקון ולמנוע חזרה של התופעה. תקלות שונות מציגות מורכבות רבה ולא נדיר שמה שרואים כתקלה הוא רק תופעת לוואי של שיבושים נוספים הנמצאים מאחורי הקלעים, ודאי בנושא מורכב כגון מערכות תקשורת. לכן, הגישה המקצועית היא לבצע root cause analysis – ניתוח וזיהוי המקור הראשוני לתקלה – לשם כך צריך שיהיו בידינו את כל (או לפחות את רוב) הנתונים הקשורים לתקלה. בכל הנוגע לתקשורת, יש היום יכולת לנטר ולפקח מקרוב מאוד על הדברים וברמות שונות של התעמקות ומבט. למעשה, אחד האתגרים הוא, אם כבר, להתמודד עם ההיקף הגדול של מידע שמערכות תקשורת עשויות להפיק. הכוונה למידע על המתרחש בהן כתשתית תקשורת ולא על המידע שמועבר דרכן (שעשוי להיות עצום בהיקפו, אבל זה נושא אחר). שירות Noc יכול לנטר מידע כזה ברצף ולהשתמש בו במהירות לשם השגת מטרותיו.
לזהות שיבושים וחריגות
עשויים להיות מצבים של שיבושים שבהם ה-Noc יזהה שהם זמניים, שוליים או כאלה שאין הרבה מה לעשות לגביהם. נזכיר, שאנחנו גם נמצאים באזור עם סיכוני מלחמה וטרור שונים, אשר פוגעים לעיתים גם בתשתיות תקשורת. ה-Noc אמור לסייע לזהות במהירות מצבים חריגים ולהבין אם אלה אינדיקטורים לתקלות שונות בציוד ואולי אף לאיומי אבטחה שונים. שיבושים עשויים להתפתח לאורך זמן והגילוי המוקדם יספק הזדמנות לתקן את הדברים בהקדם, למשל באמצעות ביצוע צעדי תחזוקה פרואקטיבית לציוד תקשורת המגלה סימנים של תקלה בהתהוות.
לסיכום
שירותי Noc הם מסוג השירותים שלכל עסק כדאי להיות מודע לו, להשתמש בו לפי הצורך ולהפיק ממנו את מרב התועלת.