מה זה שירותי ענן מנוהלים?

בהגדרתם הבסיסית, הפשוטה, שירותי ענן מנוהלים הם שירות לניהול השימוש שלכם בשירותי ענן שבהם אתם משתמשים. מה שירותים אלה כוללים? מה ההבדל בין ענן לבין ענן מנוהל? ומהם יתרונות הענן המנוהל?

מה כוללים שירותי ענן מנוהל?

שירותי ענן מנוהלים כוללים בדרך כלל מרכז ניטור ובקרה (Network Operations Center או NOC). השירות ינטר באופן רצוף את פעילותן של מערכות מבוקשות בענן, בהן שרתים ומערכות הפעלה. ניטור זה, יתבטא במעקב אחר פרמטרים טכניים שונים אשר רלוונטיים למערכת. למשל: ניטור מערכות הפעלה מבחינת מצב צריכת משאבי המעבדים, זיכרון ה-RAM או שטח הדיסק הזמין, ניטור ווב, Ping/ICMP Monitoring וניטור פרוטוקולים. כמו כן, במסגרת שירותי ענן מנוהלים יבוצע טיפול מהיר בתקלות.

בהמשך לכך, עשויים להיות גם מצבים בהם תקלה תטופל בשלב מוקדם כל כך, שהלקוח כלל לא ירגיש בה. הסכם ניהול שירותי הענן יעמוד ברמות שירות מבוקשות, אשר יוגדרו במסגרת SLA. מרכז התמיכה יצטרך כמובן לעסוק גם בקבלת פניות מהלקוח.

מה ההבדל בין ענן לענן מנוהל?

ההבדל העקרוני בין "סתם ענן" לבין ענן מנוהל הוא בשירותי הניהול המתקדמים שניתנים סביב הענן המנוהל. הדבר דומה להבדל שבין שרת אשר ממוקם בעסק ללא תחזוקה וטיפול, לבין שרת שנמצא באחריות ובטיפול שוטף של אחראי מחשוב שאתם מעסיקים. כל שירות ענן חייב בסופו של דבר להיות מנוהל ברמה כזו או אחרת. במקרה של תקלה למשל, מישהו צריך לטפל בכך ולהחזיר את המערכת למצב תקין. השאלה היא מי יעשה זאת ומה בדיוק יכלול הניהול המתקדם. לרוב, הוא כולל לכל הפחות ניטור של מצב המערכות בהן מדובר, וכן זיהוי ותגובה מהירה למצבים חריגים. מצבים כאלה אגב, עשויים לזהות נותני השירות או שהלקוח מתריע עליהם בעצמו. בעצם, שירותי ענן מנוהלים הם מעין מיקור חוץ של ניהול המחשוב, כאשר במקרה זה מתמקדים ספציפית בשירותי ענן.

יתרונות הענן המנוהל

  • שקט נפשי – הידיעה שהטיפול הטכני השוטף במערכות הענן נמצא באחריות גורם חיצוני איכותי ובניטור רצוף.
  • ביצועים מיטביים – להבטיח שכל מה שרציתם משירותי הענן (ושאתם משלמים עבורו) אכן מסופק לכם בפועל, באופן שוטף ותקין.
  • להתמקד בעיקר – היכולת להיות פנויים להתמקד בליבה העסקית שלכם, במקום בעניינים הטכניים השוטפים.
  • ניהול מידע משופר – שיפור ההגנה על המידע, גיבויו, יכולת ההתאוששות במקרי חירום וכדומה.
  • חיסכון כספי – חיסכון על העסקת עובדים בשכר גבוה ועל תוכנות הניהול בהן הם ישתמשו.
  • פישוט העסק – ככל שהשימוש בשירותי ענן מתרחב, כך גדל הצורך לנהל זאת היטב. מחלקת מחשוב גדולה בעסק, היא לא דבר של מה בכך. מחלקה כזו עשויה לכלול כמה וכמה עובדים בשכר גבוה וכן ציוד מחשוב רב ויקר, אשר מתבטא בעלויות שדרוג ותחזוקה קבועות ומתמשכות. בדומה לשימוש בשירותי ענן, גם השימוש בשירותי ענן מנוהלים תורם לצמצום הצורך באגף מחשוב ולפישוט מבנה העסק.
  • גמישות וזריזות עסקית – ייתכן שתרצו להוסיף שירותי ענן חיצוניים בהם אתם משתמשים או לשנות את אופן השימוש שלכם בשירותים כאלה. במקרים כאלה, גם דרישות הניהול של השירותים עשויים להשתנות. היכולת לתת לכך מענה באמצעות שירות הענן המנוהל מקלה על ביצוע שינויים כאלה במהירות.

סיכום

שימוש בשירותי ענן מנוהלים הוא הצעד החכם הבא, בהמשך לשימוש נרחב בשירותי ענן. מומלץ לכל עסק להיות מודע לאפשרות זו ולנסות אותה.