איך לשפר את מהירות האתר

אתרי אינטרנט של עסקים נדרשים לעמוד בסטנדרטים גבוהים למדי, אחד מהם הוא בכל הנוגע למהירות. מדוע הוא חשוב? כיצד מבטיחים שהאתר יתפקד במהירות המיטבית? ומדוע זו לא חייבת להיות המהירות הגבוהה ביותר שניתן? כל התשובות במאמר הזה.

תחילה נסביר על מהירות האתר בעסק

מהירות היא אחד הפרמטרים של אתרים עסקיים. עוד לפני היבט זה, האתר צריך כמובן להיות זמין באופן רצוף. כאשר הוא זמין, גולשים מסוגים שונים ניגשים אליו וזה יהיה לרוב לעמוד הראשי של האתר, אם כי לא בהכרח. זה יכול להיות גם עמוד נחיתה שאליו מגיעים בעקבות קמפיין שיווקי, עמוד מוצרים שמגיעים אליו דרך קישור כלשהו באתר אחר, עמוד עם הסבר על תפעול מוצר שכתובתו הועברה ללקוח על ידי התמיכה הטכנית ועוד. למהירות האתר יש השלכות רבות, כולל השלכות על תדמית העסק, חוויית משתמש של הגולשים, "קידומו" בתוצאות מנועי חיפוש ועוד. כמובן, מהירות איטית עלולה לפגוע במה שהאתר אמור לבצע, כגון הבאת הכנסות מחנות מקוונת. אם עמודי האתר ותכניו נטענים באיטיות, עולה כמובן השאלה איך לשפר את מהירות האתר? כאן חשוב לציין נקודה מעניינת: לא בהכרח דרושה טעינה כמה שיותר מהירה, אלא יש להשיג את המהירות המתאימה ביותר למטרות העסקיות. למה הכוונה? נאמר שיש באתר עמוד המפרט מכרזים שפרסם העסק. המידע בעמוד זה הוא בעיקרו טקסטואלי ולכן קל לטעינה. אבל גם אם העמוד ייטען יחסית לאט, זה לא משמעותי. ספקים המתעניינים בפנייה למכרזים אלה, לא ימהרו לוותר עליהם בגלל היבט טכני שולי (מבחינתם) כזה. סיפור שונה למדי, הוא כאשר מדובר למשל בעמוד עם מידע על מוצרי העסק. נאמר שאתם רוצים להרשים את הלקוחות ולכן יש בעמוד זה כמה סרטונים מושקעים המציגים את מוצריכם העיקריים באופן מיטבי. אבל בגלל אופי התכנים בעמוד ותשתית גרועה לאתר, כל זה נטען יחסית לאט. התוצאה עלולה להיות שעמוד זה דווקא יבריח את הגולשים ממנו. אותם גולשים הם לקוחות פוטנציאליים וסביר מאוד שיעמדו לרשותם אתרים אחרים של המתחרים שלכם. חבל שהם יעברו לאתר מתחרה, אשר נטען מהר יותר. כדי למנוע זאת, יש לטפל בנושא מהירות האתר שלכם באופן מסודר ויסודי. כיצד?

איך אפשר לשנות את ביצועי האתר בעסק?

מבין הפרמטרים הרבים המשפיעים על מהירות טעינת האתר, בולטים בעיקר הפרמטרים האלה ומהם כדאי להתחיל:

  • לספק לאתר תשתית חזקה: התאמת שרת מתאים לאתר, אם זה שרת וירטואלי או אחר, אשר יעמוד היטב בעומס.
  • לכתוב את האתר באופן יעיל: אתר הוא למעשה סוג של מערכת תוכנה פשוטה שיש לכתוב. ככל שהוא כתוב באופן לא יעיל, עשוי להיווצר מצב מסורבל של רכיבים במסגרתו ופעילויות, המסרבלים את טעינתו שלא לצורך. למשל בהיבט של תוספי וורדפרס עם יכולות חופפות או מיותרות.
  • להקל על האתר: כיוון נוסף של שיפור פוטנציאלי הוא לחשוב על קלות התכנים שבאתר – תמונות, סרטונים, קבצי קול וכדומה. אפשר בין השאר לכווץ את הנפח של קבצי תכנים כאלה.
  • להעביר את תכני האתר ביעילות: Content Distribution Network או Content Delivery Network, הוא אמצעי ותיק ומצוין לשיפור מהירות. יש לשם כך שירותי מחשוב ענן זמינים. זו היא למעשה ואריאציה על השיטה הוותיקה של שימוש ב"מטמון" (cache), בדמות מקורות רבים שבהם תכני האתר זמינים להגשה. כלומר, אם תשתמשו רק בשרת אחד להגשת תכני האתר, הוא עלול להיות "פקוק" במצב של כניסות רבות, כך שהוא לא מסוגל לשרת היטב את כל הגולשים אליו. אך אם יש רשת שרתים המגישה את תכני האתר, כפי שקורה עם CDN, תמיד יהיה שרת פנוי או עמוס פחות, אשר יהיה מסוגל לתת מענה טוב ומהיר מספיק.

מהם הטיפים לכל עסק עם אתר?

מעבר לשיטות בסיסיות וחשובות אלה, יש לא מעט טיפים מיוחדים שיסייעו להוסיף ולשפר את המהירות:

  • אבטחה טובה – חשוב להבטיח שימוש בפתרונות איכותיים של חומת אש, הגנה מווירוסים וכדומה. זאת, בין השאר כדי להביא לזמינות רצופה של האתר. כלומר, לא הייתם רוצים שבגלל התקפת נוזקה השרת של האתר ייפול. אם אתם משתמשים בשרת אצל ספק חיצוני, זה אומר לפנות לספק איכותי המטפל היטב בנושא האבטחה של שרתיו. זווית נוספת לחשיבות האבטחה, היא שלעיתים נוזקה לא מנטרלת אתר, אלא נשארת מאחורי הקלעים באופן נסתר. במצב כזה היא עשויה בין השאר לפגוע בביצועי השרת והאתרים שעליו. כמובן, נוזקה נסתרת היא דבר מסוכן שיש במילא לטפל בו היטב, מאחר שסכנותיה חמורות יותר מאשר היבט האטת האתר.
  • גיבוי מלא – חשוב לבצע גיבויים בענן לעסק ולהיות ערוכים להתאוששות מהירה בעזרת שירותים לנושא ההמשכיות העסקית או Disaster Recovery Plan. אם האתר סובל מכשל כלשהו או התקפה שמשתקים אותו, תוכלו בצורה כזו להתאושש במהירות המרבית. גיבוי אינו אמצעי הגנה וחיוני קודם כל להגן היטב. אך טבע הדברים הוא שלא תמיד מצליחים לספק הגנה מושלמת. מסיבה זו ולא רק, גיבוי טוב חשוב ואף חיוני.
  • התאמה לפלטפורמה – חשוב להתאים את האתר לפלטפורמות שונות אשר דרכן אנשים יגלשו אליו, בעיקר סמארטפונים, אך לא רק. יש לכך גם השלכות בהיבט המהירות.
  • טריקים שונים – ברמה הטכנית, יש מגוון "טריקים" שאפשר ליישם כדי להוסיף ולשפר מהירות אתר. מי שמפתח ומתחזק עבורכם את האתר למשל, יוכל להכיר וליישם דרכים כאלה. כך גם לגבי אירוח האתר ושירותים שונים הקשורים אליו ולתפקודו השוטף.
  • מדידה מדויקת – הכלל העתיק אומר שאי אפשר לשפר היטב את מה שלא מודדים. מהירות אתר אפשר ורצוי למדוד במדויק. כך גם תהיה לכם נקודת ייחוס, אשר כלפיה אפשר לבדוק את האפקטיביות של צעדי שיפור מהירות שונים.
  • להיות מודעים לשינוי – חשוב להיות מודעים לשינוי המתמיד בתשתיות האתר ובתכניו. כלומר, מצד אחד תשתיות כמו וורדפרס הן דבר דינאמי המתעדכן עם הזמן. מצד שני העסק עשוי לשנות מדי פעם את תכני האתר. כל אלה משפיעים לעיתים על מהירותו.
  • בדיקה תקופתית – בהמשך לכך, כדאי להביא בחשבון את נושא מהירות האתר לא רק עם הקמתו. רצוי לבצע בנושא זה בדיקות תקופתיות. עסקים ופעילותם הם דבר מורכב למדי. לא נדיר המצב שבו יש באתר עסקי כשלים שונים, אשר נשארים לאורך זמן רב בלי ששמים לב אליהם. כך עלול להיות גם לגבי מהירות טעינה של עמוד מסוים באתר אשר אולי אפילו לא עולה בכלל. אם לקוחות פוטנציאליים יחשפו לכך, זה כמובן מצב לא רצוי ובמקרים רבים הם לא יעדכנו את העסק בנידון. כך שאם לא תבדקו דברים כאלה בעצמכם ובאופן שיטתי, לא תדעו עליהם.

לסיכום

אל תשאירו את נושא מהירות האתר שלכם בסימן שאלה. גם אם מחליטים שהכול תקין מבחינה זו ואין צורך בצעדי שיפור, חשוב שהחלטה זו תתבצע לאחר בדיקה ומחשבה.