מערכת ERP

מערכת ERP

מהי מערכת ERP?

Enterprise Resource Planning היא מערכת אשר מרכזת מידע ותהליכי עבודה בארגון, בכל הנוגע להיבטים שונים של הנהלת חשבונות, לוגיסטיקה, ייצור, ניהול לקוחות, ניהול עובדים ועוד. מערכת ה-ERP מהווה מקור רשמי ומסודר לכך, כולל הפקת דו"חות ככל שנדרש. חשוב להבין, שלא מדובר סתם באוסף כלים שמגיעים יחד, אלא בחבילה אינטגרטיבית, אשר מאפשרת לראות תמונה שלמה של המידע ולשפר תהליכי עבודה. כתוצאה מכך, למשל, מחלקות שונות יכולות לשתף פעולה טוב יותר ויותר בקלות.

בגדול, היכן ש-ERP מיושמת, היא הופכת להיות מערכת הניהול הארגונית המרכזית. אם השאלה היא מה זה ERP בשטח, ניתן להתייחס ל"מודולים" השונים שכלולים במערכות אלה. המודולים משתנים ממוצר למוצר. אלה כמה דוגמאות אופייניות: מודולי ניהול כספים, רכש, מלאי, ניהול רצפת ייצור, שיווק, מכירות, שירות, CRM וניהול פרויקטים.

 

מהם היתרונות של מערכת ERP?

למערכת Erp קיימים כמה יתרונות מרכזיים שיוכלו להקל עליכם בניהול העסק.

-ריכוז המידע והפעילויות, מ"סילואים" נפרדים, למערכת אינטגרטיבית אחת.

-יכולת לאתר מידע, להציגו ולנתחו בצורה משוכללת במיוחד. הדבר עשוי להתבטא במגוון אופנים ורמות מורכבות, החל מדו"חות שמרכזים מידע עדכני ממחלקות שונות ועד סיוע לניתוחי BI מורכבים.

-שיפור תהליכי עבודה, ייעול, קידום שיטות עבודה אחידות וצמצום טעויות.

 

האם כדאי לאחסן את מערכת הERP בענן?

מערכת ERP בענן מוסיפה ליתרונות ה-ERP הרגילים, את היתרונות השונים של שירותי ענן. בכך, היא עדיפה על התקנה מקומית של מערכת ERP. אז למה שנאחסן ERP בענן? ניתן לגשת אל מערכת כזו מכל מקום, מכל מכשיר ובכל זמן. התשלום עבורה הוא בהתאם לשימוש, דבר שמתבטא בהוצאות שוטפות נוחות יותר. ERP בענן חוסך מכם את הצורך לרכוש ולתחזק חומרה ותוכנה עבורו – חסכון משמעותי במשאבים. מאחר שמדובר בשירות מרוחק, שלא נפגע ממקרי חירום וכשל אצל הלקוח, הוא מספק גם שרידות משופרת.

 

איך אדע אם העסק שלי צריך מערכת ERP?

את התשובה לשאלה הזו תגלו ע"י השאלות הבאות:

אם אתם מסתבכים כיום, בהתאמה טכנית או אחרת בין מערכות קיימות בעסק, ייתכן מאוד שאתם זקוקים למערכת ERP.

אם אתם מחפשים דרך להשגת יתרון תחרותי על המתחרים או להתייעלות, ייתכן שאתם זקוקים למערכת ERP.

אם חסרה לכם תמונת מצב מלאה ועדכנית בזמן אמת ולכן, חסרה יכולת שליטה ובקרה טובה על ההמשכיות העסקית, ביצוע ניתוחי רוחב מהירים של מידע וקבלת החלטות שמבוססת על כך, אתם בהחלט זקוקים למערכת ERP.

 

איך מערכת ERP עובדת?

מערכת ERP מבוססת על בסיס נתונים מרכזי, שממנו נשלף מידע שמוצג למשתמשים. המידע בבסיס הנתונים גם עשוי להתעדכן, בעקבות שינויים שעובדים מבצעים באמצעות התוכנה. מדובר לרוב במשתמשים רבים במערכת, במקביל, בו זמנית. בכל מקרה, המערכת מסנכרנת כמובן את כל הפעולות והעדכונים, בזמן אמת, כך שלא תהיינה כפילויות וטעויות. גישת העובדים והמנהלים למערכת מתבצעת באופן מאובטח. מי שזקוק לכך, מקבל הרשאות שונות לפי הצורך (צפייה בלבד, צפייה + ביצוע שינויים וכדומה).

 

מה ההבדל בין ERP ל-CRM?

CRM (Customer Relationship Management) הן תוכנות שמטפלות בנושא ניהול קשרי הלקוחות בארגונים, כמו לדוגמא מערכת SAP.

מדובר ביכולות אשר כלולות במערכות ERP, כך שארגונים בעלי תשתית ERP חזקה, אינם זקוקים למערכת CRM נפרדת.

 

האם מערכת ERP מתועדת?

הפעילות במערכת ה-ERP מתועדת – מי עשה מה ומתי. המערכת בנויה לסייע לפעילויות שמבוצעות באמצעותה, במגוון דרכים חכמות. בהזנת מידע למשל, ייתכן שהמידע ייבדק תוך כדי הזנתו בכדי לצמצם טעויות (דוגמת שדה גיל, שגדול מערך סביר מסוים). ניתן להגדיר חוקים כאלה מראש ובכלל, יש במערכות ERP אפשרויות התאמה רבות ומגוונות, לפי תחום העיסוק של כל ארגון ודרישותיו המיוחדות. משלימה זאת, היכולת להתממשק למגוון מערכות אחרות, לשם שאיבת מידע מהן ולשם סוגי אינטראקציה נוספים.