RMM

המדריך המלא ל-RMM

שוקלים לבנות אתר? לא יודעים בדיוק במה זה כרוך? אין ספק, כי בניית אתר אינטרנט איכותי לעסק, היא לא דבר פשוט. יש גורמים רבים שצריך להתייחס אליהם ולא ניתן לכסות את הכול בקצרה. עם זאת, באופן ספציפי, הגורמים שאנו הולכים לראות בהמשך המאמר, יהיו לרוב קריטיים לתפקודו התקין של האתר:

מערכות מחשוב בעסקים מציגות שלל הזדמנויות לצד לא מעט אתגרים. מצד אחד חייבים להשתמש בהן, אך מצד שני השימוש בהן מחייב טיפול שוטף ולא פשוט. באופן מיוחד, רשתות מחשבים וציוד הקצה שמחובר אליהן משמשים סביבה שימושית מאוד אך גם מורכבת לניהול. מערכות RMM עוזרות לפתור זאת. פתרונות כאלה מסייעים מאוד למי שמנהלים תשתיות מחשוב – בין אם אלה אנשי אגף המחשוב של העסק עצמו או ספקי שירותים אשר מציעים שירותים כאלה מרחוק (MSP – Managed Service Providers). מהן מערכות RMM, מהם המאפיינים שלהן ומהם היתרונות של מערכות אלו? על כל השאלות האלה ועוד נענה במאמר שלפניכם. מתחילים.

מהו RMM?

RMM הם ראשי התיבות Remote Monitoring and Management. בקצרה, מדובר בניטור ובניהול מרוחק של מגוון רכיבי מחשוב אשר מחוברים לרשת – עמדות קצה ושרתים, מדפסות, נתבים, מתגים וכדומה. מערכות RMM מבצעות את הניטור השוטף, מספקות התראות על חריגות ומאפשרות לבצע פעולות שונות מרחוק בהתאם לצורך. הם עושות זאת הן מבחינת ניהול השימוש התקין ברשת והן מבחינת היבטי אבטחה שונים. מערכות כאלה, זמינות במסגרת מחשוב בענן או להתקנה מקומית.

עסקים מתוחכמים יודעים להתמקד בערך העסקי של מערכות המחשוב ולא להתמקד שלא לצורך בהיבטים הטכניים. בהמשך לגישה חכמה זו, ברור שמערכות RMM חשובות לא סתם וזה בגלל מה שהן עושות מבחינה טכנית. הן חשובות מאחר שהן מסייעות להפיק את התועלת העסקית מתשתיות המחשוב שהן מנטרות. כפי שתקראו עוד מעט, להפעלה נכונה של מערכות אלה יש השלכות ישירות ומיידיות על כך.

מה השירות של RMM כולל?

במסגרת פתרון מסוג זה, תוכלו למצוא בדרך כלל את הרכיבים האלה:

  • ממשק ניהול נוח – ממשק נוח לשימוש אשר דרכו אפשר לנהל את המערכת. זאת, כולל יכולת הצגת דשבורד פשוט וברור לשם ההתמצאות מהירה. ממשק המשתמש חשוב למדי, מאחר שהוא מרכז את המידע ממקורות רבים ושונים ומרכז את אפשרויות הפעולה שעומדות בפני מפעילי המערכת. ניטור מערכות בצורה כזו הוא משימה מורכבת למדי. אך ממשק משתמש נוח ומעוצב בצורה מחושבת הוא בין הדברים שמפשטים ומייעלים את המשימה.
  • יכולות ניטור – לב המערכת הן יכולות הניטור של המערכות המרוחקות השונות. הניטור מתבצע באופן מתמשך ואוטומטי, למערכות השונות שהוגדרו כיעדים לניטור. הניטור עשוי גם לאפשר זיהוי אוטומטי של התקנים חדשים שמחוברים לרשת.
  • תיעוד ודיווח – תיעוד מידע על המתרחש במערכת והצגתו בהתאם לצורך. מדובר בהיקפי מידע גדולים למדי. תיעודם יכול לשמש גם לניתוח הדברים בהמשך, כדי להבין טוב יותר את המתרחש במערכות השונות.
  • התראה על חריגים – מערכות אלה גם מדווחות באופן יזום על מקרים חריגים מבחינת תפקוד הרשת או על פעילות חשודה בהקשר אבטחה, שכן דיווחים כאלה חשובים במיוחד. ניתן לכוון את המערכת בצורות שונות, כך שיתקבלו יותר או פחות דיווחים. כאן ישנה הדילמה הידועה – מחד, ניתן לכוון ל"רגישות" גבוה יותר ולקבל יותר התראות וחלקן יהיו התראות שווא. מאידך, ניתן לבחור ברגישות נמוכה יותר אשר "תפריע" פחות, אך אולי במחיר של פספוס כמה התראות חשובות.
  • שליטה מרחוק – יכולת הפעלה מרחוק של תחנות קצה לשם התערבות ישירה.
  • גמישות בהגדרות – יכולת התאמה של פעילות המערכת בהתאם לנסיבות ולדרוש.
  • אוטומציה – יכולת לכתוב ולהפעיל סקריפטים, כדי להגדיר למערכת מה לעשות באופן אוטומטי.

הרשימה המלאה של מה שכלול בשרות RMM עשויה להשתנות מספק לספק. כמו כן, ישנה קרבה וחפיפה בין סוגי שירותים שונים, סביב נושא הניטור מרחוק. אם זה שרות NOC, שרות LAN בענן או אפילו שרות CDN.

מהם המאפיינים והתכונות של שירותי RMM?

מערכות RMM מתאפיינות בכמה דברים:

  • פעילות אוטומטית רצופה – ניטור רצוף ויסודי של המערכות השונות 24 שעות ביממה. זו היא פעילות אינטנסיבית, אשר אדם לא יכול לעשות ברצף. כמובן, עובד אנושי גם לא יוכל לנתח את המידע הרב שמצטבר במערכות אלה במהירות שבה מערכת RMM יכולה לעשות זאת. מדובר במידע רב למדי, אשר בצורתו הגולמית הוא טכני מאוד. לשם תפקוד מערכות תקין, חיוני שמידע זה ינותח אוטומטית ובמהירות.
  • מתן התראות בזמן אמת – ניתוח המידע הרב במהירות, מאפשר למערכת RMM לספק התראות כמעט בזמן אמת. ההתראות יישלחו למי שממונה על טיפול בכך, באופן הנוח ביותר (כגון SMS או דואר אלקטרוני).
  • ניהול עדכוני תוכנה ואבטחה – patch management של תוכנה, כולל בהיבט הקריטי של עדכוני אבטחה. עדכונים אלה חשובים ביותר. עוד היבט חשוב הוא ביצועם בזמן הנכון – כמה שיותר מהר אך במינימום הפרעה לפעילות העסק. נזכיר כי עדכוני תוכנה כוללים לא רק סגירת פרצות אבטחה, אלא גם הוספת תכונות חדשות ופתרון באגים בתוכנות השונות. כלומר, תהליך עדכוני התוכנה השוטף, משפר את האפשרויות שהתוכנות מציעות לעסק וגם ממקסם את השקעתו בתוכנות אלה.
  • עוד יכולות מתוחכמות של פעולה מרחוק – כגון יכולת להתקין תוכנה מרחוק, לכבות ולאתחל מחשבים ושרתים מרחוק.
  • אינטגרציה – האפשרות להתחבר למערכות מחשוב שונות, כדי להרחיב את היכולות של ניהול המחשוב בעסק בכלל.

מה הם היתרונות של RMM?

היתרונות העיקריים של מערכת RMM כוללים:

  • טיפול מהיר בחריגות – יכולת תגובה מהירה ככל האפשר לתקלות ולתקריות אבטחה. יכולת זו מאפשרת לאגף המחשוב לפעול אפילו באופן פרואקטיבי. כלומר, לזהות סימנים ראשונים של חריגה ולטפל בה, עוד לפני שהדבר מתפתח לכשל נרחב. כך אפשר לצמצם זמני השבתת מערכות ולצמצם פגיעה אפשרית בתפקוד העסק.
  • פישוט ניהול המחשוב – RMM מקל על אגף המחשוב ומאפשר לייעל אותו ולצמצם את כוח האדם שבו. הוא מספק בין היתר יכולת לנהל מערכות רבות אשר נמצאות במיקומים שונים של העסק ממקום אחד.
  • צמצום הצורך בפניה לתמיכה – תודות לטיפול המרוחק והפרואקטיבי בחריגות בפעילות הרשת, RMM מסייע לצמצם גם את בזבוז המשאבים של תמיכה טכנית רגילה. עובד אינו צריך להתקשר לתמיכה, לחכות לפתרון או להתארגן בינתיים לעבודה בצורה אשר משבשת את תוכניותיו.
  • צמצום ההפרעה לפעילות העסק השוטפת – מתבטא בכך שמשתפרת ההמשכיות העסקית בארגון. כלומר, הרשתות והרכיבים שמחוברים אליהן יתפקדו ברציפות מבלי להפריע לעבודה. מערכות RMM אף יכולות לבצע פעולות שונות באופן אוטומטי על תחנות עבודה, בשעות שבהן העובדים כבר לא נמצאים במשרד ולא משתמשים בהן.

לסיכום

בשורה התחתונה, מערכות RMM מסייעות לעסקים לתפקד טוב יותר באופן שוטף וגם לחסוך במשאבים יקרים.