השפעת השרת על קידום אתר

יש לכם אתר, אבל אתם לא מצליחים לקדם אותו? יכול להיות שאחת הבעיות שלכם היא השרת. לשרת ולמקום שבו האתר שלנו מאוחסן, יש חשיבות גדולה בקידום של האתר, גם מעבר לקישורים ולתוכן שאנו כותבים עבור האתר. במאמר הבא תקבלו את כל התשובות, לגבי איך שרת יכול להשפיע על קידום האתר שלכם:

מהו שרת?

שרת הוא מחשב חזק יחסית, אשר מיועד לתת שירותים שונים למחשבים אחרים, אשר מתחברים אליו דרך רשת.
אתרי אינטרנט למשל, מאוחסנים על גבי שרתים שמכונים שרתי אינטרנט והם משרתים את מחשבי הגולשים לאותם אתרים. הרשת שבה מדובר במקרה זה, היא כמובן רשת האינטרנט. הגולש מקליד כתובת אתר בדפדפן או לוחץ על קישור אל האתר, מנגנון ניתוב מיוחד מפנה את התקשורת לשרת שמאחסן את אותו אתר ולבסוף, השרת ישלח לגולש את תכני העמוד המבוקש. ניתן לשכור שרתים מסוגים שונים מבחינת אופני הקמת השרת וניהולו, כאשר אחד מסוגי השרתים הבולטים הוא VPS. VPS או Virtual Private Server הוא שרת וירטואלי, אשר מוקם על גבי שרת פיזי. הוירטואליזציה שעליה הוא מבוסס, מספקת לו גמישות רבה בהקמה ובניהול. היא גם מאפשרת לשנות את המשאבים שעומדים לרשות השרת בזמן אמת, באופן דינאמי ועל פי הצורך. שרת שכור כזה, חוסך ללקוח את הצורך ברכישת שרת פיזי על כל הנלווה לו (קירור, חשמל, מיזוג), ניהולו, שדרוג וכדומה. הוא גם מפנה לו תקציב, להשקעה בכיוונים אשר חשובים יותר עבורו מבחינה עסקית.

זמינות השרת

רוב האנשים מתעסקים במהירות טעינת האתר ובכמה שהיא חשובה ואכן, זו נקודה חשובה מאוד. ככל שהאתר יטען יותר מהר, כך תשופר חווית המשתמש ויהיה לגולשים באתר קל יותר לעבוד איתו. כל זאת, כמובן, עד לנקודה מסוימת, שמעבר לה השיפור כבר לא מובחן. עם זאת, שלב אחד יותר חשוב, הוא זמינות השרת. ברגע שהאתר לא זמין בגלל תקלות חוזרות ונשנות בשרת או עקב תקלה אחת שלוקח זמן רב במיוחד לסדר, מהירות טעינת האתר כבר לא משנה. הסיבה לכך, היא כמובן שזמן טעינת האתר במצב כזה הוא אינסופי – האתר פשוט לא נטען! כך שבעוד שמהירות טעינה גרועה משפיעה לרעה מבחינת

קידום אתרים במנועי חיפוש, חוסר זמינות שלו בגלל השרת הוא כבר עניין קריטי. לא רק שגולשים לא יגיעו שירות לאתר, אלא גם מנגנון סריקת האתרים של גוגל לא יגיע אליו וכתוצאה מכך, האתר לא יקבל ביטוי טוב ועדכני בתוצאות החיפוש. גוגל לא תדע על תכנים חדשים באתר ודירוג התכנים הקיימים בתוצאות החיפוש ירד. עוד על נושא מהירות האתר, נרחיב בפסקה הבאה.

מהירות האתר

על מהירות טעינת האתר משפיעים למעשה מגוון גורמים, דוגמת האופן שבו הוא כתוב (הקוד) וכן קבצי מדיה שונים שהאתר טוען (בעיקר תמונות גדולות או וידאו שמתנגן אוטומטית). פרמטר חשוב נוסף, הוא היבט השרת שעליו מאחסנים את האתר. מיקומו הגיאוגרפי של השרת ביחס לגולש, משפיע על המרחק שאותו המידע יצטרך לעבור ולכן גם על המהירות. עוד נקודת מפתח, היא משאבי השרת הפיזי שעליו האתר מאוחסן. אם מאחסנים את האתר באופן "שיתופי", משאבים אלה מתחלקים בין האתרים השונים שלצדכם על השרת. אם שוריינו עבורכם משאבים מבוקשים, אז השאלה היא מה המשאבים האלה ומה ההיקף ששוריין. האם ישנה גמישות, להרחיב את המשאבים הדרושים במהירות, על פי הצורך? היבט המשאבים משמעותי במיוחד אגב, עבור אתרים שהיקף הכניסות אליהם משתנה בצורה משמעותית מאוד. למשל, סביב ימים של מבצעי מכירות שונים. חבל להפסיד הכנסות, בגלל שהאתר לא ערוך להגיב במהירות מספקת לפונים הרבים. כל הנקודות הללו, משפיעות כאמור על מהירות האתר וזו משפיעה על קידומו במנועי החיפוש.

אבטחת אתר

ישנם גורמים רבים שרוצים "להפיל" אתרים ישראלים, מתוך מניעים רבים. זה יכול להיות האקר חובב שעושה זאת מתוך עניין אישי כלפי אתר אחד, אלה יכולים להיות גורמי טרור שתוקפים באופן שיטתי אתרים רבים ועוד. למעשה, אתרים ישראליים חשופים גם לסיבות רגילות להתקפות (כמו ניסיונות סחיטה) וגם לסיבות המיוחדות, שנובעות ממצבנו הביטחוני (כמו התקפות השחתת אתרים). כך שבסך הכול, אתרים ישראליים נמצאים ברמת סיכון גבוהה. בכדי להוסיף ולסבך את העניין, אתרים מבוססים ובולטים בשטח מושכים תוקפים מאחר שהם מהווים מטרות "נחשבות". במקביל, אתרים מוזנחים מבחינת אבטחה מהווים מטרה קלה, לתוקפים הפחות מנוסים. כך שמה שלא יהיה מיצובכם בשוק, אבטחה גבוהה חשובה תמיד.

אתרים שנפרצים עלולים להוביל לנזק עסקי משמעותי, במידה ולא מטפלים בכך במהירות. המוניטין עלול להיפגע, ההכנסות המיידיות (באתר מכירות), היכולת למשוך לקוחות חדשים וזה הוא רק קצה קרחון הסיכונים. אחת הדרכים החשובות לצמצם איומים אלה, היא לאחסן את האתר בשרת מאובטח. חשוב להדגיש, שגוגל לוקחת בחשבון בדרוג האתר היבטי אבטחה שונים, כמיטב הערכתה. הדבר מתייחס בין השאר לאתרים שמתארחים איתכם ביחד באופן "שיתופי", על אותו שרת. אם אחד מהם עבר על הכללים שלה, היא עשויה לפגוע ללא אבחנה בכל האתרים שבאותו אחסון שיתופי, בגלל קרבתם מבחינת כתובת IP.

כמו כן, חשוב שהחברה אשר משכירה את השרת תספק גם שרות של גיבוי לאתר. גיבויים בענן מסוג זה אמנם לא מהווים פתרון למניעה או להתגוננות מפני התקפות, אבל הם מספקים דרך מהירה להתאוששות, במקרה שבו האתר הותקף. כפי שראינו עד כאן, אבטחה (וגם גיבוי) משמעותיים לקידום האתר. מאחר שהם בכל מקרה חשובים אפילו יותר לשרידות ולהצלחת העסק, חיוני להבטיח שהם יהיו ברמה גבוהה.

שרת שיתופי מול שרת ייעודי

כעקרון, כל שרת יכול לאחסן כמה וכמה אתרים. במצב כזה, מקובל לתאר אותו כ"שרת שיתופי". בשונה מכך, "שרת ייעודי" הוא שרת שנשכר לשם אירוח אתר בודד. ההמלצה היא כמובן על שרת ייעודי, למרות שהוא עשוי להיות יקר יותר, מאחר שכך אנו לא מסתכנים שיהיו איתנו באותו שרת גם אתרים שנגועים בנוזקה. בכלל, נזכיר בהקשר זה שהתקפות על אתרים, הן בפועל התקפות על שרתי האינטרנט שמארחים אותם. אלה עשויות להיות התקפות מסוגים רבים ושרת ייעודי עשוי לצמצמם את הסיכונים בדרכים רבות. לדוגמא, אם מדובר בהתקפת מניעת שרות מבוזרת (DDoS), כנגד אחד מהאתרים שמתארחים יחד עם האתר שלך בשרת שיתופי, השרת הפיזי שמארח את כולם עשוי לקרוס. כתוצאה מכך, גם האתר שלכם לא יהיה זמין, למרות שהוא לא האתר שהותקף.

טיפ שימושי: שרתי אינטרנט מזוהים באמצעות "כתובת IP" מספרית, עם נקודות מפרידות (כמו 123.12.13.14). מאחר שלא טבעי לנו להקליד כתובת אתרים בצורה כזו וגם לא נוכל לזכור כתובות מספריות רבות, עוקפים זאת באמצעות שימוש בשם דומיין (דוגמת example.com). כאשר גולש מקליד כתובת כזו, מנגנון מיוחד (Domain Name Service) ממיר אותה לכתובת ה-IP וכך מגיעים לשרת הספציפי שמארח את האתר. מבחינת קידום אתרים, יש חשיבות מיוחדת למספר השלישי משמאל בכתובת ה-IP (13 בדוגמא 123.12.13.14). מספר זה מכונה c class . אם קישורים לאתר מגיעים מאתרים בעלי כתובות עם מספרי c class זהים, גוגל עשויה ליחס לקישורים אלה חשיבות נמוכה מבחינת דרוג האתר. זאת, מתוך הנחה שהדבר מעיד על כך שכל אותם אתרים שייכים לאותה רשת.

לסיכום

כפי שראינו, לשרת שעליו מתארח האתר יש משמעות רבה לגבי קידום האתר במנועי החיפוש. חשוב לקחת זאת בחשבון, בתכנון ובניהול שיווק האתר.