גיבויים

סוגי גיבויים

גיבוי הוא בין פעולות התחזוקה החשובות ביותר בעולם המחשוב. במאמר זה נרחיב מעט על חשיבות הגיבוי, סוגי הגיבויים הבולטים, על אחסון בהקשר גיבוי ועל תהליך ניהול הגיבוי.

מה זה גיבוי?

גיבוי הוא יצירת עותק נוסף של מידע חשוב שיש לאחסן ולשמור. רבים מבצעים גיבוי למקרים שבהם המידע אובד, בין אם מסיבה טכנית כמו תקלה, מתקפות סייבר או פריצות למאגרי המידע, או סיבות אחרות.

מדוע גיבוי חשוב?

מידע הוא נכס חשוב ביותר, גם בהקשר עסקי וגם בהקשר אישי ופרטי. לאור זאת, יש חשיבות מיוחדת בהגנה עליו, מאובדן או שיבוש מכל סיבה שהיא. ניתן למשל לבצע גיבויים בדרכים רבות, בהתאם למטרות הגיבוי ולאופי החומר שמגבים. בשורה התחתונה, חשיבות הגיבוי נובעת מחשיבות המידע עבורכם ומהסיכונים שבפניהם הוא עומד. זה יכול להיות מידע לא חשוב במיוחד, שאותו תרצו לגבות רק ליתר בטחון. מצד שני, זה עשוי להיות מידע חשוב ביותר, דוגמת סודות עסקיים, פרטי לקוחות שלכם, מידע על מוצרים, קבצים שונים של הנהלת חשבונות או קבצים מפעילות מחקר ופיתוח חשאית. מידע כזה זקוק להגנה עבור פעילותכם מול הרשויות ואחרים חיוניים מול לקוחותיכם. בכל מקרה, המידע חשוב ולכן כדאי להימנע מנזקים שייגרמו על ידי נוזקות כלשהן וכן הלאה.

סוגי גיבויים

יש לא מעט סוגי גיבויים אפשריים, אשר אלה כמה מהבולטים שבהם:

  • גיבוי מלא – גיבוי של כל החומרים שברשותכם, בנקודת זמן מסוימת.
  • גיבוי בענן – גיבוי מכל סוג שהוא אל שירות גיבוי מרוחק. נהוג לכנות זאת גיבוי בענן.
  • גיבוי דיפרנציאלי – גיבוי הוא כמובן לא פעולה שעושים באופן חד פעמי. רוב המידע שתצטרכו לגבות יהיה בדרך כלל מידע שכבר גיביתם בעבר. ואכן, יש שיטה יותר זריזה לטפל בכך, שבה מגבים רק את מה שהשתנה, מאז הגיבוי המלא האחרון. גישה זו ידועה בכינוי differential backup. בשחזור המידע, נדרש בשיטה זו שימוש בקובץ הגיבוי המלא האחרון ובקובץ השינויים.
  • גיבוי אינקרמנטלי – עכשיו נבלבל אתכם קצת עם מונח דומה מאוד, גם בשם וגם בפועל – גיבוי אינקרמנטלי. בשיטה זו, כמו בשיטה הקודמת, מבצעים גיבוי אחד מלא, שלאחריו מגבים בכל פעם רק את השינויים. אך הפעם, מדובר בשינויים ביחס לגיבוי האחרון ולא ביחס לגיבוי המלא האחרון. זאת אומרת, ביחס לגיבוי האחרון, בין אם הוא היה גיבוי מלא או גיבוי דיפרנציאלי. להבדל בין incremental backup לבין הגיבוי הדיפרנציאלי יש מגוון השלכות טכניות שונות.

 

אחסון – בסיס מערכת הגיבוי

גיבוי משתמש בתשתיות אחסון ותשתיות נוספות.

מודל אחסון נתונים

גיבוי הוא לא דבר שעושים סתם כך. בעסקים בכל אופן, ניגשים לנושא זה באופן מסודר ושיטתי מאוד. כשלב ראשוני, יש להחליט על מגוון היבטים של ביצוע הגיבוי. כיצד יתועד הגיבוי? כיצד תאתרו במהירות מיקום של חומר מגובה, אם וכאשר יידרש שחזור? האם, כיצד ומתי, לבצע גיבוי מלא, אינקרמנטלי או דיפרנציאלי? ועוד.

אמצעי אחסון

כיצד לאחסן את המידע המגובה? זו היא שאלה חשובה מאוד, מאחר שיש לה השלכות רבות ומשמעותיות. בחירת מדיות האחסון משפיעה על עלויות הגיבוי, מהירויות ביצועו, אמינות המדיה ותכונות נוספות.

כל זאת, הוא חלק ממכלול שיקולים רחב. רצוי כמובן להבהיר לפני הכול, אילו חומרים חשובים יותר לגיבוי ואילו פחות. ייתכן שיבוצע שימוש בכמה גישות גיבוי שונות, בהתאם לכך. האם מעוניינים בגיבוי מרוחק? רק בגיבוי מקומי? שילוב כלשהו של השניים? מה תהיה תדירות הגיבוי? יש נקודות רבות לתכנן. למשל RPO (Recovery Point Objectives) – הגדרת מרווחי הזמן הדרושים בין גיבוי לגיבוי. או RTO (Recovery Time Objectives) – הגדרת משך זמן ההתאוששות המבוקש מגיבוי, ועוד.

ניהול תהליך הגיבוי

מגוון שיקולים נוספים וחשובים נכנסים בהיבט ניהול הגיבוי עצמו:

  • נהלים – בעסק מסודר, חשוב שיהיו נהלים כתובים בנושאים כאלה.
  • משאבים – הקצאת משאבים רשמית וברורה לנושא זה. גיבוי הוא לא דבר שמייצר הכנסות לעסק. לכן, קל להחליט שהוא לא חשוב מספיק ולדחוק את הנושא הצידה מבחינת הקצאת משאבי כסף, זמן וכוח אדם. בשעת משבר, עלולים להיווכח שזו טעות גדולה. לכן, חשוב להקצות לכך די משאבים, מראש ובאופן רשמי.
  • הצוות – מי יבצע את הגיבוי בפועל ויהיה רשמית אחראי על כך? כדאי להגדיר זאת בבירור.
  • בדיקות תקופתיות – יש לבצע בדיקת מערכות גיבוי תקופתית, כדי לוודא שאכן ניתן לשחזר מגיבוי במהירות וביעילות.
  • הגנה – חשוב להגן על המידע המגובה, לפחות כפי שמגנים על שאר מערכות המחשוב. לשם ההמחשה, בואו ניקח מצב שבו נפגעים מנוזקה, אשר משחיתה חלק מהמידע או מוחקת אותו. לא הייתם רוצים לשחזר את המידע מגיבוי ואחר כך לגלות שהגיבוי עצמו נגוע בנוזקה הזו, אשר שוב מוחקת ומשחיתה את המידע.

סיכום

גיבוי הוא דבר חשוב מאוד לעסקים. לאור הקריטיות של הנושא מומלץ מאוד לטפל בכך באופן שיטתי ויסודי, ולהשקיע בגיבוי לא פחות מבהיבטי הניהול השונים של העסק.