נוכחות דיגיטלית

נוכחות דיגיטלית וחשיבותה

היכן אתם מחפשים עסקים או מוצרים שונים? התשובה הרגילה לכך היא במקרים רבים "ברשת האינטרנט". אם אתם עסק מודרני, חשוב לזכור שזו היא גם הגישה שבה נוקט פעמים רבות הלקוח הממוצע. הכוונה ללקוח הפוטנציאלי שלכם ואם הוא לא ימצא אתכם או את מוצריכם בקלות, הוא יגיע באותה הקלות למתחרים שלכם. לפניכם סקירה קצרה על נושא חשוב זה של נוכחות דיגיטלית לעסקים ועל השלכותיו השונות.

 

מה זה נוכחות דיגיטלית?

מעבר לשימוש בשירותים דיגיטליים שונים כגון אחסון בענן, עסקים רבים מוצאים שחשוב גם להבטיח נוכחות דיגיטלית. בהגדרה פשוטה, מדובר בכך שיש לעסק נוכחות כלשהי ברשת האינטרנט. דוגמה בסיסית מאוד ל"נכס דיגיטלי" שכזה הוא אתר אינטרנט. אך יש אפשרויות נוספות מעבר לכך, כגון דפי נחיתה או נוכחות ברשתות החברתיות השונות – פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב ודומיהם.

 

למה חשוב ליצור נוכחות דיגיטלית ברשת?

רוב העסקים אינם פתוחים ברציפות. נוכחות עסקית באינטרנט לעומת זאת יכולה להיות זמינה 24 שעות ביממה ובכל יום. אפשר לחשוב על רשת האינטרנט מבחינה זו כעל קניון שפתוח כל הזמן. אגב, אם אתם עסק דתי או כזה שפונה לקהל דתי, יש פתרונות מצוינים גם לנטרול הנוכחות הדיגיטלית בזמנים מבוקשים, שיהיו פתרונות זולים ולא מסובכים מאוד. כך שנוכחות דיגיטלית יכולה וצריכה לספק ללקוח שירות רצוף ומהיר. זהו האפקט המיידי שלה וחשיבותה הראשונית.

 

כיצד העסק שלכם יוכל להיתרם מנוכחות דיגיטלית?

נוכחות דיגיטלית מחברת אתכם אל לקוחות מכל העולם, ובכך היא עשויה להרחיב מאוד את קהל הלקוחות שלכם. הזמינות המשופרת ללקוחות מתבטאת כמובן בהגדלה פוטנציאלית של היקפי המכירות. היא מעודדת השגת לקוחות חדשים, אך במקביל גם משרתת טוב יותר לקוחות קיימים ובכך מקדמת שימור לקוחות אפקטיבי. התרומה העסקית מנוכחות דיגיטלית תלויה כמובן באופן היישום של נוכחות זו. זה אומר בין השאר לתכנן אותה מנקודת מבט עסקית לפני הכול, תוך כדי הבנת עומק של לקוחות העסק. היכן וכיצד הם פועלים ברשת האינטרנט? היכן בדיוק הלקוחות מחפשים מוצרים ושירותים מהסוג שאתם מציעים? כך עשויים להגיע למשל למסקנה שכדאי לתת דגש מיוחד דווקא לנוכחות ברשת החברתית המקצועית לינקדאין. זאת אם הלקוחות שלכם הם בעיקר לקוחות עסקיים. ההיגיון בכך, הוא שלינקדאין מיועדת בעיקר לעסקים ולכן נוכחות בה חשובה לעסקי B2B רבים. כמובן, נוכחות רחבה ואיכותית באינטרנט משדרת מקצועיות והשקעה ורושם כזה תורם למוניטין של העסק. מידת התועלת שתתקבל מהנוכחות באינטרנט תלויה במידה לא מעטה בהיקף וברמת ההשקעה בכל סביבה באינטרנט. חשוב להבין שרשתות חברתיות למשל שונות מהותית מאתרים. מעבר לכך, כל רשת חברתית בפני עצמה היא "עולם" מיוחד, שחיוני להכיר היטב ולדעת כיצד בדיוק עסקים יכולים לנצל סביבה זו לטובתם. זו היא גם השקעה מתמשכת – לא די בהקמת אתר או בעמוד ברשת חברתית, אלא יש להשקיע בהם לאורך זמן ובאופן מקצועי.

 

מהם השלבים לבניית נוכחות דיגיטלית?

 

בניית אתר

בניית אתר לעסק היא דבר בסיסי למדי מבחינה זו. רשתות חברתיות לרוב לא מחליפות אתר כזה. בכל מקרה, מומלץ שלא לחשוב על אתר כעל דבר מיושן. בפועל, יש עדיין שימוש יציב ובהיקף עצום באתרים עסקיים. זו היא סביבה שנמצאת בשליטה מלאה של העסק וכזו שאפשר להקים בדיוק על פי דרישותיו. אפשר גם לשנות את האתר בקלות בהמשך לפי הצורך.

 

רכישת דומיין

כתובת האתר היא אלמנט טכני אך גם יותר מכך, שיש לתת עליו את הדעת בתהליך הקמת האתר. התשובה לשאלה מה זה דומיין פשוטה למדי בבסיסה – זו היא כתובת האתר. האתר שלכם יוכל להתארח במסגרת דומיין קיים, למשל כזה שמציע שירות הקמת אתרים. במקרים אחרים תידרש רכישת דומיין, שהיא דבר מהיר וזול למדי. למעשה מדובר בשכירה לתקופה מוגדרת ולא רכישה, אך הביטוי רכישת דומיין נפוץ למדי.

 

אחסון האתר

אם האתר לא מאוחסן כחלק ממה שמציע שירות הקמת אתרים, תצטרכו גם לדאוג בנפרד לפתרון לאחסונו. שירות האחסון יצטרך להיות אמין וחזק מספיק, כדי לעמוד בעומס המרבי של פניות צפויות לאתר.

 

אבטחת האתר

נושא משלים אשר חשוב מאוד שלא להזניח הוא אבטחת האתר. אפשר לממש זאת באמצעים מגוונים כגון WAF. היבט האבטחה עשוי להידרש יותר או פחות בהתאם לכמה פרמטרים. האתר עצמו עשוי למשל "לקרוץ" לתוקפים, אם הוא משמש לביצוע פעולות מכירה באמצעות אשראי. סוג אחר של סיכון הוא כאשר העסק עצמו מעניין את התוקפים מסיבה כזו או אחרת. למשל תוקפים אנטי ישראליים, שינסו לבצע התקפות השחתת תכני האתר או הפרעה לפעילותו השוטפת בגישה של מניעת שרות (DoS).

 

בידול

הבידול העסקי הוא השוני של העסק ביחס למתחריו אשר משמעותי ללקוחותיו. למשל היותו ספק מוביל בנישה מיוחדת או מוצר ייחודי שהעסק מציע. מבחינת נוכחות דיגיטלית, הבידול יכול לקבל ביטוי במידע על העסק שמציגים בערוצים השונים. הוא עשוי להתבטא גם בערך מוסף מיוחד שמספק אתר העסק ובמידה מסוימת גם בממשק המשתמש המיוחד שלו (UX), ככל שישנו.

 

האם נוכל להיעזר בכרטיס העסק של גוגל להשגת נוכחות דיגיטלית?

כרטיס עסקי בגוגל הוא אפשרות חינמית וטובה. היא אינה מחליפה אמצעים כגון אתר או עמוד בפייסבוק, אך היא בהחלט תוספת שכדאי לשקול. זהו באנגלית שירות Google My Business ומדובר במעין אתר פשוט למדי. יש לו כמה תכונות מובנות ומעניינות כגון האפשרות ללקוחות להשאיר reviews ואפשרות לעסק להגיב עליהן. כמו כן, השירות מספק דו"חות שונים, אשר מסייעים לנתח את פעילות הלקוחות.

 

מפות רשומות בגוגל לחיזוק הנוכחות הדיגיטלית

פרטי העסק שלכם יכולים להיות רשומים במגוון מקומות, בהם לקוחות פוטנציאליים עשויים לראות אותם. אחד המקומות היותר שימושיים מבחינה זו, ודאי בהקשר "דיגיטלי", הוא שירותי מפות כגון מפות גוגל. זהו שילוב רב עוצמה של אפשרויות פרסום עם חיפוש מבוסס מיקום. בדומה לכרטיס העסק של גוגל, גם זו היא אפשרות פשוטה יחסית ומהירה למימוש, כך שכדאי לשקול ליישם גם אותה.

 

לקשר את כל הכלים ביחד

הנוכחות של עסקים באינטרנט היא חלק מגישה של שיווק רב ערוצי. לא לכל לקוח נוח להשתמש בהכרח בפלטפורמה כזו או אחרת. לכן, יש היגיון בנוכחות של העסק במגוון פלטפורמות (או "ערוצים"). נוכחות רחבה כזו מאפשרת גם לקשר בין סביבה אחת לשנייה ובכך לעודד אינטראקציה של לקוחות פוטנציאליים עם העסק. כמובן, ריבוי ערוצים כזה מחייב ניהול מסודר שלהם למשל בעזרת מערכת SAP, כך שתהיה עקביות בהצגת המותגים שלכם וכל מסר שאתם מוציאים ללקוחות. ריבוי הכלים והערוצים, גם מסייע לעיתים להשתמש בשיטת שיווק מתוחכמות כגון Remarketing. הנכסים הדיגיטליים של העסק לא רק מסייעים לשיווק, אלא גם דורשים בעצמם שיווק בכלים שונים, למשל באמצעות פעילות קידום אתרים שוטפת וגם הבאת היבט זה בחשבון במסגרת הקמת האתר.

 

לסיכום

בין אם בכוונתכם לשפר את הנוכחות הדיגיטלית שלכם כעסק או שלא, כדאי בכל מקרה לבחון את הנושא היטב ולקבל החלטות בנידון בצורה מקצועית.