דומיין

מהו דומיין ולמה הוא חשוב?

בהגדרתם הבסיסית, הפשוטה, שירותי ענן מנוהלים הם שירות לניהול השימוש שלכם בשירותי ענן שבהם אתם משתמשים. מה שירותים אלה כוללים? מה ההבדל בין ענן לבין ענן מנוהל? ומהם יתרונות הענן המנוהל?

דומיין (Domain) הוא מונח בולט וחשוב מאוד בעולם אתרי האינטרנט. במאמר זה נרחיב עליו מעט ונסביר מהו בדיוק דומיין, מי זקוק לו, כיצד הוא בנוי, כיצד מומלץ לבחור בדומיין, מתי הוא דרוש, מה ההבדל בין דומיין לסאב דומיין, ועוד מידע שיעזור לכם להכיר את הנושא לעומק.

מהו דומיין?

כדי להגיע דרך דפדפן לאתר מסוים, יש להקליד את כתובתו. כתובת זו היא מה שמכונה URL או Uniform Resource Locator. דומיין, או שם מתחם בעברית, הוא חלק מה-URL. למעשה, זה הוא חלקו הראשון, שאחרי ה-HTTPS. עוד על מיקומו ועל מבנה ה-URL בכלל, נרחיב בהמשך.

ה-URL כולו, כולל שם הדומיין, הוא למעשה לא בדיוק כתובת האתר. זו היא רק גרסה שלה אשר נוחה לשימוש בני אדם. בפועל, שרתי DNS משמשים לתרגום כתובת טקסטואלית זו (ה-URL) לכתובת מספרית (כתובת ה-IP של האתר).

האם כל אתר צריך דומיין?

התשובה הקצרה היא כן. אחרת, איך יגיעו אליו? התשובה הארוכה מעט מורכבת יותר. האתר שלכם לא חייב להימצא בדומיין משל עצמו. הוא יכול למעשה להתארח במסגרת דומיין קיים של מישהו אחר. יש למשל ספקי שירותי הקמת אתרים, אשר מאפשרים להקים אצלם אתר וגם לארח אותו תחת הדומיין שלהם. סך הכול מדובר באופן בסיסי פשוט בכתובת האתר. אלא שיש לה משמעויות עסקיות שונות, שבגללן התארחות אצל ספק אחר היא לא פתרון אידיאלי. זה לא נראה מקצועי, כפי שנראה אתר שכתובתו ממש שלכם.

מה המבנה של הדומיין?

כאשר מסתכלים על כתובת אתר, רואים את האלמנטים הבאים, משמאל לימין:

  1. תחילית https – תחילית שאומרת שמדובר באתר שעובד (כמקובל) על פי Hypertext Transfer Protocol. בעבר זה היה http, בלי האות s בסוף. האות s מציינת שימוש בסטנדרט האבטחה SSL/TLS ומומלץ שאתרים ישתמשו רק בכך ולא יסתפקו ב-http בלבד. עקרונית, חלק זה הוא עדיין לא הדומיין.
  2. הדומיין – לאחר מכן רשום שם הדומיין. לשם הדוגמה, נאמר שאנחנו מדברים על הדומיין example.co.il.
  3. המגזר – שם הדומיין מורכב למעשה בעצמו מאזורי משנה. אז אם נמשיך משמאל לימין, יש לנו כעת את "co". קטע זה, מספק אינדיקציה למגזר שאליו שייך האתר. אם זה היה למשל gov, היה מדובר באתר ממשלתי.
  4. Top Level Domain – il בסוף הדומיין לדוגמה, מציין שדומיין זה רשום במדינת ישראל. בדומה לצמד אותיות זה, יש עוד צמדי אותיות עבור מדינות אחרות והדבר מכונה Top Level Domain. אפשרות נוספת, היא TLD שהוא גנרי, דוגמת comאו org.

איך לבחור דומיין?

תוכלו לחשוב על הדומיין כעל שלט גדול שממוקם בחזית החנות שלכם. ברור שיש לו חשיבות לא מעטה ושרצוי להבין ולטפל בכל היבט שימושי שלו. בבחירת דומיין, כדאי לשים לב בין השאר להמלצות הבאות:

  • קל לזכירה ולהבנה – על שם הדומיין להיות קל מספיק להבנה ולזכירה. זה צריך להיות פשוט מספיק כדי שיקלטו אותו במהירות משמיעה. בפועל, פירוש הדבר שמוטב לבחור בשם דומיין קצר ככל הניתן.
  • ללכת על בטוח – מוטב להימנע משימוש בתווים יוצאי דופן. אפילו שימוש במקף עשוי לבלבל. לגבי הסיומות, קחו בחשבון שיש כאלה שהן מקובלות מאוד, דוגמת .com לקהל בינלאומי או .il לקהל מקומי. יש סיומות נפוצות פחות, דוגמת סיומת biz. כל בחירה בהיבט כזה, עשויה להפוך את הכתובת למעט יותר קלה לזכירה או להיפך.
  • מה לגבי עברית? ניתן לבחור גם בשמות דומיין עם אותיות בעברית. גם זו אפשרות פחות נפוצה אשר עשויה לבלבל.
  • לשקול היטב את המשמעות – קחו את הזמן לבדוק ולחשוב היטב על כל המילים שייכללו בדומיין. מה הן אומרות ומשדרות לגולש? אלה צריכים להיות מילות מפתח וביטויים אשר משמעותיים לעסק שלכם.
  • לחשוב על מיקוד – שם הדומיין יעזור להביא יותר אנשים לאתר שלכם ולמשוך את כל קהלי היעד הרלוונטיים.
  • לא להסתבך משפטית – שם המותג שלכם בוודאי מתאים ואף חשוב כחלק משם הדומיין. במקביל, יש להיזהר מקרבת יתר לשמות מסחריים של אחרים או לשמות אתרים של אחרים. זו היא נקודה רגישה כמובן, שבה רצוי להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בכך.

באיזה שלב צריך לרכוש דומיין?

הדומיין נחוץ, כדי לאפשר לציבור הרחב גישה לאתר. כך שתצטרכו לרכוש אותו לפני שהאתר יתחיל לפעול. צריך גם לבדוק את האתר בעקבות חיבור הדומיין אליו. אתם יכולים לטפל בנושא הדומיין בשלבים שונים, וייתכן שיש לכם דברים דחופים יותר לטפל בהם, כגון תחזוקת שרתים  או שכירת שרתי VPS.

בכל מקרה, שימו לב שדומיין למעשה בדרך כלל לא נרכש, אלא מושכר לתקופה קצובה. יש לכך כמה השלכות: ראשית, לא בטוח שהדומיין שאתם רוצים פנוי בכלל – חשוב לבדוק זאת מראש. כמו כן, יש לחדש שכירת דומיין, לפני שיפוג תוקף שכירתו הקיימת, אחרת מישהו אחר עלול לשכור אותו.

מה ההבדל בין דומיין לסאב דומיין?

תת דומיינים, או subdomains, הם דומיינים משניים שנמצאים מבחינת היררכיה נמוך יותר. אם נדגים שוב עם אותה כתובת, נאמר שיש באתר עמוד מידע על מוצרים. עמוד זה, נוכל למקם בכתובת הבאה  shop.example.co.il, כאשר shop הוא ה-subdomain.

סיכום

נושא הדומיינים הוא לא מאוד מסובך. עם זאת, חשיבותו גדולה למדי מהיבטים שונים. לכן, חיוני לטפל בו בצורה שיטתית ומסודרת, בין אם זה בבחירת דומיין, חידוש שכירת דומיינים ובכלל.