פתרונות IT

פתרונות IT

אבטחה היא לא בין הדברים הראשונים שעליהם חושבים בהקמת אתר. לרוב, יש למקימי האתר מטרות שונות בהקמתו, ובאופן טבעי מתמקדים בהן. איומי האבטחה לא בהכרח נשמעים כדבר דחוף או משמעותי, ופעמים רבות פשוט לא מודעים להיקפם. במקביל, הוצאה על אבטחה עשויה להיתפס כדבר שלא מייצר כסף ולכן לקבל עדיפות נמוכה בתקצוב. ובכל זאת - חשוב מאוד שהאתר שתקימו יהיה מאובטח היטב. כיצד עושים זאת? ומדוע זה חשוב?

עולם פתרונות המחשוב (IT) הוא עולם רחב מאוד. כיום, אחד ההיבטים שבלי ספק בולט בו במיוחד הוא נושא שירותי המחשוב למיניהם. מה זה אומר בפועל? אילו סוגי שירותים זמינים בשבילכם? מהם היתרונות בכך ולמי זה מתאים בייחוד? במאמר שלפניכם נענה על כל השאלות האלה.

מהם שירותי IT?

שירותי IT (או Information Technology) הוא מונח שמתאר מצב שבו גורם מסוים צורך פתרונות מחשוב מגורם אחר. יש לרעיון זה היסטוריה ארוכה בעולם המחשוב שמתבטאת למשל במונח הוותיק "מיקור חוץ" ובמונח המודרני "מחשוב ענן". כל עסק מודרני זקוק היום למחשוב. למעשה, גם עסקים קטנים ואפילו שמרניים במיוחד, אינם יכולים להימנע מכך. עצם השימוש בתשתיות מחשוב, דבר שסיפק בעבר יתרון עסקי, הפך היום לחלק סטנדרטי מעולם העסקים. עדיין אפשר ורצוי להשיג באמצעות מחשוב, אך תשתית מחשוב מסוימת חייבת שתהיה לעסק בכל מקרה. כיצד נראים שירותים אלה בפועל? בהמשך נרחיב על כך. אך קודם – מי זקוק לשירותי IT ומדוע?

אילו עסקים צריכים שירותי IT?

שירותי מחשוב לעסקים בסוגיהם השונים דרושים למעשה לכל עסק. עסק שצומח מעל לגודל מסוים, יצטרך להחליט בין הקמת (או הרחבת) מחלקת מחשוב פנימית שתספק לו שירותים, לבין צריכת שירותים כאלה מספק חיצוני. אלה כמה דוגמאות, למצבים שבהם שירותי IT עשויים לסייע במיוחד:

  • לעסק קטן – כיצד שורדים ואפילו פורחים בשוק תחרותי עם משאבים מצומצמים של עסק קטן? האם ישנה דרך להשיג משאבי מחשוב כמו שיש למתחרים גדולים יותר? התשובה לגבי שני האתגרים, עשויה להיות שימוש בשירותי מחשוב חיצוניים.
  • לעסק בתהליך שינוי – עסקים רבים מוצאים את עצמם בשלבים של שינוי וצמיחה. יש גם עסקים, עם אופי פעילות שמוביל לצורך משתנה במחשוב. למשל מצבים שבהם זקוקים בכל כמה חודשים לכמות גדולה של שרתים, אך רק לזמן קצר. לא משתלם לרכוש חומרה ותוכנה כפתרון לצרכים אלה, וגם אי אפשר להעריך מראש ודעת מה בדיוק יידרש – לכן הפתרון הגמיש הוא שכירת שירותי IT.
  • לעסק שמחפש ייעול – בעסקים שמנסים להתייעל, כולל בהיבט הכספי של צמצום העלויות על המחשוב. שירותי IT חיצוניים ניתנים לשכירה לתקופת זמן מסוימת על פי דרישת הלקוח, והוא ישלם רק על המשאבים שהוא צורך בפועל.

מהם ההבדלים בין שירותי IT בחברות?

את סוגי השירותים האלה אפשר למיין ולהציג בכמה אופנים:

  • מחשוב פנימי: תשתית המחשוב בעסק עשויה להתבסס על פתרונות IT שהעסק מפעיל בעצמו באופן פנימי. מנקודת מבט של "שירותי IT", אפשר לתאר את מחלקת המחשוב כספקית פנימית בעסק אשר מספקת שירותים טכניים ליחידות העסקיות שלו. ברמה הטכנית, הדבר יתבטא למשל במודל שרת לקוח ובו משתמשי מחשוב בעסק מקבלים שירותים מהדאטה סנטר הארגוני. ברמה האנושית, מחלקת המחשוב תספק שירותים כגון תמיכה טכנית והדרכה על המחשוב.
  • מחשוב חיצוני: אפשרות נוספת היא ששירותי המחשוב יהיו חיצוניים כפתרונות ששוכרים מספק אשר מתמחה בכך. זה עשוי להיות ספק חיצוני שאנשיו ינהלו מערכות מחשוב פנימיות בעסק, וזה יכול להיות גם המודל החשוב ופופולארי מאוד של שירותי ענן – שירותים ש"ממוקמים" אצל הספק החיצוני אשר העסק ניגש אליהם מרחוק למטרת שימוש עצמי, כמו לדוגמא מערכת erp.
  • שילוב: כמובן, אפשר לשלב שירותי IT פנימיים וחיצוניים. למעשה, תודות לשירותי הענן ולהתפתחויות נוספות בעולם הטכנולוגיה, שילוב כזה הוא קל ונוח יותר מתמיד. למשל עסק עם תשתית מחשוב פנימי גדולה, לצד לא מעט שירותי ענן וגם שירותי NOC ותחזוקת שרתים מספק חיצוני.

אם מדברים ספציפית על שירותי ענן, אנו רואים חלוקה פופולארית לשלושה סוגים של שירותים אלה:

  • SaaS: שירותי IT מסוג Software as a Service, הם אולי סוג שירותי הענן הבולט ביותר. אפשר לתאר זאת בפשטות כצריכת תוכנות כשירותים מרוחקים.
  • PaaS: ראשי תיבות Platform as a Service. כאן מדובר בשירותי ענן כבסיס ליצירת פלטפורמות לדברים אחרים, למשל שימוש בבסיסי נתונים וכלי פיתוח תוכנה.
  • IaaS: ראשי תיבות Infrastructure as a Service. המילה תשתית (Infrastructure) מרמזת לכך שאלה שירותים שמאפשרים ליצור מעין תשתית מחשוב עסקית רגילה. מדובר בשירותים בסיסיים וחשובים מאוד, כגון שירותי אחסון בענן או שרתים בענן.

מהם היתרונות של שירותי IT?

שירותים כאלה, תורמים לעסקים בין היתר תודות לנקודות האלה:

  • הקלה כספית – האפשירות להשתמש ביכולות מחשוב שונות תוך השקעה קטנה יחסית ובתשלום חודשי נוח. זאת במקום בעלות מסורבלת ויקרה על חומרה ותוכנה שמותקנות ומתוחזקות בתוך העסק.
  • גיוון – היקף שירותי הענן שזמין היום רחב מאוד וזהו יתרון חשוב. ההיצע המגוון מספק לעסקים שמתנהלים חכם גמישות רבה ביישום. למשל שכירות שרתים למגוון מטרות עם שירות ענן מסוג VPS, שיפור אבטחה בסיוע שירות חומת אש או שיפור ביצועים באמצעות שירות CDN.
  • גמישות בתפעול – השירותים הם בגישה של תפעול דרך רשת האינטרנט. תודות לכך אפשר לגשת אליהם מכל מקום ומכל התקן מחשוב בעל חיבור לאינטרנט. נקודה זו מספקת גמישות רבה, כולל עבודה מרחוק ובמצבי התאוששות מאסון.
  • אינטגרציה קלה – שילוב מערכות מחשוב בעסקים הוא פעמים רבות עניין מסורבל וממושך. שירותי IT נוטים לפשט את הדברים מאוד מבחינה זו. מחד, בדרך כלל לא מסובך מדי לשלב אותם בעסק, ומאידך הם מפשטים את המחשוב בתוך העסק עצמו. תודות לכך שינויים ותוספות למערכת הפנימית יהיו בדרך כלל פשוטים יותר.
  • שיפור המחשוב – אם השירותים ששוכרים איכותיים באמת רמת המחשוב שתקבלו באמצעותם תהיה הגבוהה ביותר. רמת מחשוב שלא משתלם לכם ליישם פנימית בעסק עשויה להיות בהחלט בהישג יד כשירות חיצוני ששוכרים.

לסיכום

מומלץ להבטיח שתשתיות המחשוב שלכם עדכניות ושאתם מנצלים את היתרונות ששירותי ה-IT המודרניים מציעים לכם.