פתרונות אבטחת מידע

פתרונות אבטחת מידע

בחירה במערכת הפעלה היא בין ההחלטות החשובות ביותר בכל הנוגע לשימוש בשרתים. החלטה זו נלקחת בתחילת הדרך לגבי שימוש בשרת ונובעות ממנה השלכות משנה רבות ומשמעותיות. בחירה באחסון שרת ווינדוס היא בין האפשרויות הפופולאריות ביותר.

במאמר זה, תמצאו הסבר כללי על אבטחת מידע לעסקים. נסביר מדוע חשוב לבחור נכון, מהם פתרונות אבטחת המידע שבהם העסק עושה שימוש, כיצד ניתן להימנע ממתקפה ושורת טיפים שימושיים נוספים לאבטחת מידע.

מה זה אבטחת מידע?

אבטחת מידע הוא מונח ותיק ונפוץ. עם זאת, אולי מדויק יותר להשתמש במונח אבטחת מחשוב, מאחר שאנו מדברים הן על אבטחת המידע והן על אבטחת מערכות המחשוב שמטפלות בו. האבטחה מתבטאת קודם כל בכך שרק מי שמורשה לכך יוכל לגשת למערכות המחשוב ולמידע ששמור עליהן. יש להגדיר מראש הרשאות לגבי הפעולות שיתאפשרו לביצוע לכל עובד, בין אם זה הרשאות לצפייה במידע בלבד או גם לכתיבת מידע, מחיקתו, העתקה, העברה, ביצוע שינויים במערכות שונות וכדומה. אבטחה היא תחום רחב מאוד, שעוסק מעשית במגוון דברים נוספים. למשל זיהוי פעילויות חשודות וטיפול מהיר בכך.

חשוב לזכור כי אבטחה נדרשת כדי למנוע תקיפות שונות על המערכת וריגול תעשייתי, לצמצם נזקי תקיפות כאשר הן מתרחשות ולאפשר חזרה במהירות מרבית לפעילות רגילה. כמו כן, בהתאם לסוג העסק, עשויות להיות דרישות רגולציה שונות לגבי אבטחת המחשוב.

מדוע חשוב לבחור נכון את פתרון אבטחת המידע לעסק?

אבטחה טובה עושה תמיד שימוש באוסף כלים איכותי. מי שחושב שניתן לפתור הכול באמצעות כלי אחד חזק, לרוב יתאכזב. יש מגוון פתרונות אבטחת מידע מסוגים שונים, למשל firewall בענן או פתרונות הצפנה שונים. בחירה נכונה של אוסף מוצרי האבטחה תאפשר לספק את רמת האבטחה המיטבית. כל זאת חייב להיות מותאם לעסק הספציפי, מאחר שיש הבדלים רבים בין עסקים שונים מבחינת אבטחה. התאמה כזו גם תבטיח שלא תבזבזו כסף וזמן על האבטחה ועל העיסוק בפעילויות שונות סביב פתרונות אבטחה שאינם מתאימים.

 

איך אפשר להימנע ממתקפת סייבר?

מניעת מתקפת סייבר דורשת היערכות טובה מראש, על פי best practices ידועים. בעזרתם, מנתחים את צרכי האבטחה בעסק, מתכננים כיצד לתת להם מענה, מגבשים מדיניות רשמית לכך ומטפלים בנושא זה באופן שיטתי ומסודר גם בהמשך. ככל הנראה לא תוכלו להימנע לחלוטין מניסיונות התקפה כלפי העסק, גם אם תתכננו היטב לתרחיש הזה, אך תוכלו בהחלט למנוע מרובם הגדול להצליח. במקרים מיוחדים שבהם ההתקפה מצליחה, תוכלו לצמצם נזקים במהירות ולהתאושש. לכל זאת, עשויה כמובן להיות חשיבות עסקית גדולה מאוד.

 

טיפים לאבטחת מידע:

אלה נקודות מפתח מרכזיות שכדאי לקחת בחשבון באבטחת המחשוב:

  1. מדיניות אבטחה – צעד ראשוני חשוב ביותר, הוא גיבוש ויישום מדיניות אבטחה רשמית בעסק. זאת, באופן אידאלי, כחלק מניהול סיכונים מסודר בעסק כולו וניהול אבטחתו בכלל. המדיניות תיעזר בהערכה ראשונית של הסיכונים ("סקר סיכונים") ושל מצב אמצעי האבטחה. בהמשך, עשויה להתבצע באופן תקופתי הערכה חוזרת כזו, ובעקבותיה עדכונים שונים למדיניות.
  2. עדכון מערכות – לעדכון שוטף של מערכות המחשוב יש יתרונות רבים. בין השאר, הוא חשוב מאוד מהיבט האבטחה.
  3. הדרכה – הדרכות אבטחה לעובדים ואף תרגול בנושאי אבטחה שונים.
  4. אמצעי אבטחה איכותיים – רכישה ושימוש של תוכנות ואף התקני חומרה ייעודיים עבור אבטחת המחשוב בעסק, בין אם זה אנטי וירוס, פיירוולים או אמצעים מתוחכמים יותר.
  5. הגנה על כל מערך המחשוב – הגנה יסודית על כל התקני המחשוב בעסק ועל הרשת כולה. אם זה מחשבים אישיים, שרתים, לפטופים, סמארטפונים או טאבלטים.
  6. ניטור ובדיקות – ניטור המערכות באופן שוטף, בעזרת מומחים ועזרים שונים, דוגמת NOC (Network Operations Center) או SOC (Security Operations Center). ביצוע בדיקות חדירה תקופתיות.
  7. אבטחת התקשורת – אבטחת החיבור לאינטרנט, הפעילות מול שירותי ענן והרשת הפנימית. הדואר האלקטרוני הוא ערוץ גישה מרכזי של תוקפים לעסקים. לכן, חיוני לתת גם לו תשומת לב מיוחדת במסגרת פעילות האבטחה. כמו כן, תכנון הרשתות ואופן השימוש בהן ייקח את האבטחה בחשבון מראש. למשל, בהגדרת אזורים נפרדים ברשת הפנימית בעסק.
  8. הגנת סיסמאות – סיסמאות תורמות להגנה, אבל אם מטפלים בהן באופן לא נכון, הן מהוות בעצמן סיכון אבטחה גדול. לכן, חיוני להקפיד על שימוש נכון בהן וגם לתת לכך ביטוי בנהלים ובהדרכות. למשל, לא לשלוח סיסמאות דרך המחשב ולהשתמש בשירותי שמירת סיסמה מאובטחים.
  9. הצפנה – הצפנה היא אמצעי מומלץ מאוד לשימוש בעסקים, מאחר שהיא כלי עזר אפקטיבי למדי, זול וקל יחסית לשימוש. חשוב לציין שתהליכי ההצפנה והפתיחה מהצפנה לא אמורים לפגוע בביצועי מערכות המחשוב בצורה משמעותית.
  10. גיבויים – גיבויים הם אמצעי משלים לנושא האבטחה והם חיוניים בכל מקרה. כיום יש אפשרויות נוחות וקלות במיוחד לכך, במסגרת גיבויים בענן.
  11. התעדכנות והסתייעות ב-Case studies – חשוב שהאנשים שמופקדים על הטיפול בנושא האבטחה בעסק יהיו מעודכנים בהתפתחויות שונות. זאת, בעיקר באמצעות צריכת חדשות אבטחה. ניתן וכדאי גם להרחיב אופקים באמצעות סמינרים שונים ואף התעמקות ב-Case studies עדכניים בתחום האבטחה.

 

נקודות אלה מתבטאות גם במערך חומרה ותוכנה לצרכי אבטחה, אשר גם בהם יש לטפל נכון. בין השאר, יש לוודא שציוד זה עומד בקצב המשימות שמוטל עליו וגם לא מפריע (יותר מהסביר) לפעילות העסקית השוטפת.

כמו כן, ניתן ליישם עוד מגוון שיטות אבטחה מתקדמות, למשל בלימת ואף חיפוש יזום של מידע שאולי דלף מהעסק (Data loss prevention).

 

סיכום

חיוני לאבטח היטב את מערכות המחשוב בכל עסק. כדי להשיג מטרה זו, נדרש אוסף פתרונות אבטחה אשר נבחר בתשומת לב ובהתאמה מרבית לעסק שבו מדובר. אם מערך אבטחה כזה ישולב בנהלים טובים וצוות אנשי מקצועי איכותי, העסק יהיה מוגן ברמה גבוהה ביותר.